Annonce

Rengøringsmedarbejdere i opråb efter millionbesparelser: Vi løber os ihjel


Glostrup Kommune har sparet 4,5 millioner kroner på rengøring. Nu har rengøringsmedarbejderne skrevet et desperat opråb til kommunalbestyrelsen: ”Vi kan ikke længere holde til det”. 

Annonce

Efter en stor millionbesparelse  på rengøringsområdet i Glostrup Kommune, har frustrerede medarbejdere fået nok. De kan ikke holde til det hårde fysiske arbejde og er ved at gå ned med stress. Derfor er de kommet med et åbent brev til kommunalbestyrelsen.  Iben Gad

Af Signe Højgaard
Journalist

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

Vi kan ikke mere. Sådan lyder det nu i et desperat brev fra mere end 40 rengøringsmedarbejdere i Glostrup Kommune til kommunalbestyrelsen efter besparelser på 4,5 millioner kroner på området. Konsekvensen af besparelsen for kommunens rengøringskorps er, ifølge brevet, fatal.

"Flere medarbejdere er allerede gået ned med stress, og endnu flere viser tegn på stress. Vi som gruppe frygter, hvordan hverdagen bliver i fremtiden," skriver medarbejderne, der understreger, at de føler sig presset til det yderste, fordi besparelsen har medført opsigelser, og at medarbejdere er blevet sat ned i tid, mens der ifølge brevet sjældent vikardækkes ved sygdom og ferie, uden at opgaven er blevet mindre. 

Læs også: Rengøring i dagplejen: Kommuner afsætter ikke ekstra ressourcer

Nogle afskediges, nogle bliver sat ned i tid

"Det er ved at knække os alle sammen. Det er derfor, vi har skrevet brevet," siger Bettina Laursen, der er medunderskriver på opråbet, tillidsrepræsentant og rengøringsmedarbejder på Dalvangen Ældrecenter.

Hun er gravid og sygemeldt, fordi lægen mente, at det var uansvarligt, at hun under graviditeten var udsat for så meget stress, som hun har været på sit arbejde. 

9. december 2020 annullerede kommunalbestyrelsen et udbud på rengøringen, men budgetbesparelsen på 4,5 millioner kroner, skulle stadig udmøntes i rengøringsafdelingen i Glostrup Ejendomme, der administrerer rengøring i kommunens plejecentre, skoler og dagtilbud. Konsekvensen af beslutningen blev, at:

"Nogle medarbejdere skal opsiges. Nogle medarbejdere skal gå ned i tid. Nogle medarbejdere vil få nye arbejdssteder og flere steder at arbejde på. Nogle medarbejderes mødetid skal ændres. Og besparelser på uniformer". 

Det viser mails sendt mellem kommunens servicechef og medarbejdere, samt referater fra MED-systemet, som Fagbladet FOA har set, lige som en korrespondance mellem FOA og kommunens personaleenhed viser, at der i visse afdelinger i rengøringsenheden er et sygefravær på mellem 12 og 18 procent. 

Læs også: Ekspert: Rengøring spiller nøglerolle i bekæmpelsen af virus

Farer rundt

For Bettina Laursen og resten af hendes medunderskrivere er konsekvenserne af besparelserne grelle. 

"Der, hvor jeg er, er vi kun fire mand tilbage, hvor vi tidligere var otte medarbejdere til 100 beboere. Det betyder, at man kun når det nødvendige. Siden sommerferien og indtil min sygemelding for to uger siden, har jeg kun haft to dage, hvor jeg har kunnet passe mit eget område, resten af tiden har jeg dækket ind, så jeg har kun nået at gøre rent hos borgerne, mens jeg måtte lade fællesarealer- og toiletter være," siger hun og understreger, at det ikke kun giver voldsom stress at 'fare rundt over det hele' uden nogensinde at komme til bunds i noget. Men også at det er dybt professionelt utilfredsstillende.

"Der har ikke været vikarer, der har dækket ind, så når man kom tilbage fra ferie, sygdom eller mit TR-arbejde vidste jeg bare, at jeg skulle indhente alt det arbejde, jeg ikke havde lavet i mellemtiden, fordi der ikke var nogen til at dække mit område. Det er megastressende og fuldstændig uholdbart. Sygefraværet er tårnhøjt, og det er ikke mærkeligt, når man ikke engang har tid til at tage en tår vand." 

Læs også: Besparelser sat på pause: Rengøring blev opprioriteret under corona

Ved at knække nakken

Mimi Bargejani, der er næstformand i KLS, FOA, som organiserer servicemedarbejdere i Storkøbenhavn, mener, at udviklingen i Glostrup er hovedrystende. 

"Der er én, der falder død om lidt, hvis ikke der bliver gjort noget," siger Mimi Bargejani, der har haft en dialog med kommunen siden foråret.

Men situationen er kun eskaleret siden, mener hun. 

"Det kan ikke være rigtigt, at man skal spare 4,5 millioner og stadig løse samme opgave. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Fra min stol er den her situation fuldstændigt horribel," siger Mimi Bargejani, der 8. november 2021 selv skrev et brev om situationen til Glostrup Kommunes Borgmester samt kommunalbestyrelse, hvor hun understreger, at det, at besparelsen skal findes i eget budget 'er ved at knække nakken på en meget stor del af jeres ansatte'. 

"Det kan ikke lade sig gøre uden store menneskelige omkostninger, da de gennem årene har fået skåret/presset deres tid så meget, at det ikke længere kan lade sig gøre at få det til at hænge sammen fysisk," skriver hun og retter en appel til, at kommunalbestyrelsen og borgmesteren er villige til at tage sagen alvorligt og forsøge at rette op på det dårlige arbejdsmiljø og arbejdspresset blandt medarbejderne. 

Koster dyrt

Sektorformand i FOAs Kost- og Servicesektor Pia Heidi Nielsen støtter også rengøringspersonalets opråb. 

"Jeg er rigtig glad for, at denne gruppe råber politikerne op og stiller dem til ansvar. Vi har set rigtig mange besparelser på rengøringsområdet. Det er tudetosset at spare på rengøring, når vi stadig står midt i corona og samtidig også kæmper med andre vira og multiresistente bakterier," siger hun. 

Pia Heidi Nielsen er bekymret for, at personalet bliver syge af deres job.

"Det hårde arbejdspres og det manglende ansvar fra ledelsen gør folk syge. Vi ved jo, at når først folk er syge med stress, så er det svært at vende tilbage," siger Pia Heidi Nielsen, der opfordrer politikerne i Glostrup til at rulle besparelserne tilbage.

"Politikerne må tage en fornyet debat om det lige er på rengøring, at besparelserne skal findes. Det kan komme til at koste dyrt i den sidste ende, " siger hun.

Borgmester: Normeringer holder

Glostrup Kommune er endnu ikke vendt tilbage på Fagbladet FOAs henvendelse, men Glostrup Kommunes borgmester John Engelhardt (V) har torsdag svaret næstformand Mimi Bargejanis brev fra november. 

Han skriver: 

"Vi tager henvendelsen meget alvorligt, da vi i kommunen har nogle gode og kompetente rengøringsfolk, som vi ønsker at fastholde. Et godt arbejdsmiljø ligger os som kommune ligeledes meget på sinde," skriver han og understreger, at besparelsen på rengøringsområdet på 4,5 millioner kroner den 1. oktober 2021 er fuldt implementeret. 

"I forbindelse med udbuddet og forud for beslutningen om, at rengøringen i kommunen ikke skulle udliciteres, blev Glostrup Ejendomme bedt om at se på mulighederne for effektiviseringer," fortsætter han og forklarer, at man i den forbindelse fik rådgivning fra Dansk Servicerådgivning og at normeringerne er fastlagt på baggrund af denne rådgivning.

"Det er på den baggrund fortsat forvaltningens vurdering, at normeringen overordnet holder og er sammenlignelig med andre kommuner jf. den modtagne rådgivning. Forvaltningen udtrykker dog også bekymring i forhold til sygefravær og mangel på vikarer."

Forandring giver utryghed

At der midt i denne forandringsproces vil være utryghed og ekstra pres på de eksisterende medarbejdere, mener borgmesteren er naturligt. Derfor er der i øjeblik ekstra fokus på dialog og fastholdelse.

"Samtidig er der fokus på, hvordan den enkelte medarbejder bedst kan hjælpes på plads inden for de nye rammer. Bl.a. har rengøringsledelsen fokus på anvendelse og indkøb af hjælpemidler herunder automatiske gulvvaskemaskiner. En række medarbejdere har ikke anvendt disse muligheder i tilstrækkeligt omfang, og der er derfor fokus på kompetenceudvikling af den enkelte, da disse hjælpemidler kan bidrage til et bedre og mindre fysisk belastende arbejdsmiljø," skriver han. 

Men Mimi Bargejani fra KLS understreger, at besparelsen på 4,5 millioner kroner er meget stor set i forhold til, at den gælder en lille gruppe af medarbejdere på under 60 personer. Altså at besparelsen er stor i forhold til medarbejdergruppens størrelse. 

"Jeg vil gerne udfordre borgmesteren til at komme ud og smøge ærmerne op og tage en fuld dags opgaver på ældrecentret – han vil nok falde død om inden dagen er omme." 

Bettina Laursen fra Dalvangen Ældrecenter kender intet til de nye maskiner, som borgmesteren nævner i sit brev. 

"Vi har længe bedt om nye maskiner hos os, og vi bruger de gamle flittigt til at skåne os selv, når vi har tiden til det. Men når to mand skal lave fem mands arbejde, har vi simpelthen ikke tid til det," siger hun. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev