Når forhandlingerne om nye overenskomster begynder, bringer Kommunernes Landsforening, KL, et krav om de pædagogiske assistenters løn med til bords. Lønnen skal ifølge KL sænkes med henblik på “at finde en bedre balance mellem opgaver og løn.”
Det krav bliver mødt med stor undren hos 51-årige Jette Schultz, som er pædagogisk assistent i vuggestuen Lunas i Hørning.
“Jeg synes, det er helt urimeligt. Det virker som en dårlig nødløsning for at finde en besparelse,” siger hun.
“Og jeg er bange for, at mange vil sige, at det er en god ide. For vi hører jo hele tiden, at ‘de der pædagogiske assistenter er for dyre.’ Men jeg er aldrig blevet spurgt om, hvad jeg egentlig kan. Det er ærgerligt, for vi kan rigtig meget.”
Læs også: OK21: Krav om løndyk fylder i forhandlinger
på pædagogisk område
En helt anden Jette Det er blot tre år siden, at Jette Schultz – med opbakning fra sin leder – uddannede sig til pædagogisk assistent efter 12 års ansættelse som pædagogmedhjælper.
Og ifølge hende selv var det “en helt anden Jette, der kom tilbage fra skolebænken.”
Gennem uddannelsen fik hun sat teori på sin praksis, så hun nu deler et fælles fagligt sprog med sine kolleger, ligesom hun føler, at hun i højere grad udfører opgaver på lige fod med pædagogerne. Hun deltager i forældresamarbejdet og har faglig forståelse for, hvornår børnene lærer nyt og udvikler sig.
“Inden jeg tog uddannelsen, tænkte jeg, at vi spiste frokost klokken 10.45. Nu tænker jeg, at vi har læring klokken 10.45. Uddannelsen åbnede mine øjne for, at der er pædagogisk læring i alt – også måltiderne,” fortæller Jette Schultz, som efter uddannelsen også fik mere ansvar for børn med særlige behov.
“Nogle af mine pædagogkolleger sagde: ‘Sikke en viden, du har om det her – du ved ting, vi ikke ved særligt meget om.’ Så jeg har en faglig viden, der er noget værd. Jeg er ikke ‘bare’ en dyr medhjælper,” siger hun.
Læs også: Uddannelsen til pædagogisk assistent giver viden og ansvar
De fleste er lønkronerne værdDen daglige leder af vuggestuen Lunas, Camilla Bak Simonsen, fortæller, at hun har ”dygtige pædagogiske assistenter” i sin vuggestueafdeling. Heriblandt Jette Schultz.
“Hun bringer i høj grad sin uddannelse og viden i spil. Hun snakker med om børns læring og udvikling, og hun bruger sin faglighed i den daglige pædagogiske praksis sammen med sine kolleger,” fortæller Camilla Bak Simonsen.
Dagtilbudsleder i Hørning Finn Abrahamsen mener, at langt de fleste pædagogiske assistenter får den løn, de fortjener. Ifølge ham er det dog svært at skære alle over én kam, da han oplever, at der – som i alle andre faggrupper – er forskel på den faglige kvalitet hos de pædagogiske assistenter. Særligt fordi nogle har langt mere erfaring i ryggen end andre, når de tager uddannelsen.
“Jeg synes, at 75 procent af de pædagogiske assistenter er dygtige folk, som er deres lønkroner værd. Men jeg må også indrømme, at vi har 25 procent, hvor jeg ikke helt synes, det er tilfældet,” siger Finn Abrahamsen og fortsætter:
“Det betyder dog ikke, at jeg er tilhænger af kravet om at sænke lønnen. Tværtimod. For det rammer jo alle – også dem, som i høj grad har en stærk faglighed og gode pædagogiske kompetencer.”
FOA: Kommer ikke til at ske
Hos FOA vækker KL’s krav forundring hos formand for Pædagogisk Sektor Kim Henriksen, som kalder det ”helt utilstedeligt.”
“Det kommer ikke til at ske. Og jeg er meget forundret over, at man stiller det krav – særligt i en tid, hvor vi mangler dygtige hænder i daginstitutionerne, og man fra regeringens side taler for, at der skal være flere pædagogiske assistenter,” siger han.
Kim Henriksen mener, at grundlønnen for pædagogiske assistenter – som
på dagtilbudsområdet er mellem 23.804 og 25.150 kroner – ligger på et fornuftigt leje i forhold til, at de har en erhvervsuddannelse og dermed en faglig ballast med i bagagen.
På trods af at uddannet pædagogisk personale er en mangelvare i mange daginstitutioner, går flere pædagogiske assistenter ledige. Kim Henriksen mener dog ikke, at en lønnedgang er vejen til at få dem i job.
“Jeg tror ikke, det handler om løn. Jeg tror desværre, det handler om, at der mangler indsigt i uddannelsen og i de faglige kompetencer, som pædagogiske assistenter har,” siger han.
Læs også: Pædagogisk assistent: Min løn afspejler ikke mit ansvar
“De tror, vi kan mindre, end vi kan”Også pædagogisk assistent Jette Schultz tror, at mange mangler kendskab til de pædagogiske assistenters evner og til uddannelsen.
“Og vi er heller ikke altid gode nok til at tale os selv og vores faglighed op. Så jeg tænker, at der er nogle, der går rundt og tror, at vi kan meget mindre, end vi kan – måske også KL. Men i virkeligheden handler det om uvidenhed,” siger hun.
Gennem sin rolle som tillidsrepræsentant og FOA-repræsentant i uddannelsesudvalget ved SOSU Østjylland oplever hun desværre også, at det ikke er alle pædagogiske assistenter, der i praksis får det samme faglige ansvar som hende selv.
“Det, synes jeg, er brandærgerligt. Særligt i en tid, hvor man råber på mere uddannet pædagogisk personale. Man skal da udnytte de kompetencer, vi har – det er jo dem, der gør, at vi er vores løn værd,” siger hun.
Af hensyn til forhandlingerne ønsker KL på nuværende tidspunkt ikke at uddybe, hvorfor de stiller kravet om at reducere lønnen for de pædagogiske assistenter.