Annonce

Medarbejderne Lotte og Rikke sidder i krearummet sammen med fire børn som sidder og klippe-klistrer

Forsker: Læreplaner må ikke blive facitlister


Forsker er bekymret for konsekvenserne, hvis der indføres nationalt fastsatte læringsmål. FOA forventer at få indflydelse.

Annonce

Nationalt fastsatte læringsmål eller ej – personalet i den integrerede institution Børnekompasset i Valby vil fortsat tage udgangspunkt i det enkelte barns behov, siger pædagogmedhjælper Lotte Toft og pædagog Rikke Munk. Jørgen True

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

Det skal være slut med, at landets dagtilbud selv definerer deres læringsmål, mener undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V). Hun vil sikre højere kvalitet i det pædagogiske arbejde ved at indføre centralt fastsatte læringsmål og læreplaner. Men det er misforstået, mener professor Stig Brostrøm fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.

”Det bygger på en antagelse om, at alle treårige er ens. Men børn er forskellige og har forskellige behov,” siger han og fortsætter:

”Øget centralisering trækker alle børn ind i en facitliste, men hvad hvis børnene ikke lever op til det? Er de så forkerte? Trivsel og udvikling sikres ved at tage udgangspunkt i det enkelte barn, ikke en facitliste. Vi risikerer i værste fald at tabe børnene på gulvet.”

FOA tror på samarbejde

Ellen Thrane Nørby kalder Stig Brostrøms kritik ’forfejlet’.

”Faktisk er ambitionen at fjerne bureaukratiet fra daginstitutionerne, der gerne skulle give mere tid til både læring og omsorg i børnegruppen. Det lader til, at vi har samme mål, men forskellige opfattelser af, hvad der skal til for at nå derhen,” siger undervisningsministeren.

Formanden for FOAs pædagogiske sektor, Mogens Bech Madsen, vil hellere samarbejde med ministeren om at sikre de bedste læreplaner frem for at skyde dem ned på forhånd.

”FOA deltager lige nu sammen med andre interessenter i drøftelser med ministeren og forventer at få indflydelse på det endelige resultat,” siger formanden, der især håber på, at arbejdet med læreplanerne bliver lettere at gå til.

”Mange daginstitutioner og dagplejere var længe om at gå i gang, fordi det er en svær opgave med svære overskrifter. Det kan vi gøre bedre,” siger Mogens Bech Madsen.

Vil du hjælpe FOA med de nye læreplaner?

Har du erfaringer fra dit daglige arbejde med pædagogiske læreplaner, som du vil dele og på den måde være med til at påvirke udformningen af fremtidens læreplaner? Hvad virker godt i dag? Hvad virker mindre godt? Hvad kan udvikles? Hvad skal der til for at gøre læreplanerne bedre end i dag? Og hvordan kan det lade sig gøre? Har du gode bud på noget af dette, så vil chefkonsulent i FOAs pædagogiske sektor Birgit Stechmann meget gerne høre fra dig. Skriv til bist001@foa.dk.

Birgit Stechmann er medlem af ministeriets mastergruppe af praktikere, eksperter og forskere, som står for at formulere rammen for de nye læreplaner, og som skal aflevere sit bud til ministeren i maj.

Fakta: Revidering af læreplaner

  • De pædagogiske læreplaner blev indført ved lov i 2004. Hidtil har dagtilbuddene selv defineret deres læringsmål.
  • Undervisningsministeren vil nu revidere dem, så de bliver ens for alle dagtilbud.
  • Rammen for de nye læreplaner formuleres af en mastergruppe bestående af praktikere, eksperter og forskere, der har til opgave at formulere rammen for de nye læreplaner. 
  • Mastergruppen har holdt sit første møde, hvor gruppen diskuterede et første udkast til ‘styrkede læreplaner’. Næste møde er 4. april, og gruppen skal aflevere sit endelige bud til ministeren i maj.
  • Ministeren nedsætter derefter nogle arbejdsgrupper, der skal udfolde de enkelte læreplanstemaer og pædagogiske læringsmål.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev