Pernille Rosenkrantz-Theil har sagt det. Kommunernes
Landsforening har sagt det. Ja, selv FOA har troet, at det var en mulighed og
har derfor sagt det. At dagplejerne kan gå over til en anden fradragsmodel og ’dokumentere
de faktiske udgifter’, de bruger til drift af dagplejen, hvis de ikke mener, at
standardfradraget på 60 procent af deres løn slår til under inflationen. En
inflation, der vel at mærke lige nu slår alle rekorder og er steget til 11,4
procent.
Men den fradragsmodel får dagplejerne svært ved at bruge. Det står nu klart, efter at Fagbladet FOA har fået en
beregning fra Skattestyrelsen, der viser, at det for langt de færreste dagplejere kan betale sig at dokumentere de faktiske udgifter til børnenes mad, legetøj,
vedligehold og energi, medmindre udgifterne er enorme. Skattestyrelsen skriver:
”Det er dog kun dagplejere med ekstraordinært høje udgifter,
der kan opnå en fordel ved at fradrage de dokumenterede faktiske merudgifter.
Eksempelvis skal en dagplejer, der tjener 400.000 kroner dokumentere merudgifter
for over ca. 228.000 kroner for at få fordel af at fradrage de faktiske
merudgifter.”
Læs også: Dagplejer om prisstigningerne: ”Jeg bruger af min opsparing”
Årslønnen på 400.000 kroner er gennemsnitslønnen for en fuldtidsansat dagplejer inklusive pension og før skat. De dokumenterede faktiske merudgifter er udgifter, der knytter sig til erhvervet som dagplejer, præciserer Skattestyrelsen.
Peget på løsningen gentagne gange
Alligevel har fungerende børne- og
undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) igen og igen understreget
løsningen over for de frustrerede dagplejere, der har bestormet hendes
Facebookside eller henvendt sig til ministeriet.
”Alternativt kan dagplejere fradrage deres faktiske
dokumenterede udgifter. Det betyder, at der kan tages fradrag for
driftsudgifter, hvilket er alle faktiske dokumenterede udgifter, der er brugt
til at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten. Det er således muligt at
fradrage de faktiske dokumenterede udgifter, hvis man vurderer, at udgifterne
overstiger standardfradraget,” skrev Børne- og Undervisningsministeriet den 4.
oktober ovenpå de mange henvendelser fra landets dagplejere.
KL: Kommuner kan ikke kompensere
Samme løsning har Kommunernes Landsforening (KL) peget på, senest
i en skriftlig tilbagemelding til Fagbladet FOA, hvor kontorchef i KL’s
arbejdsgiverpolitiske center, Louise Koldby Dalager svarer, at:
”Dagplejere kan også vælge at søge fradrag for dokumenterede
udgifter, hvis disse er vurderet til at være højere end standardfradraget. Det
er også gennem disse fradragsordninger, at den aktuelle situation må håndteres.”
Hun understreger også, at overenskomsten, der fastsætter
vilkår som løn, arbejdstid og andre lønmodtagerforhold, ikke giver kommunerne
mulighed for at dække dagplejernes udgifter til opvarmning, kost i tilbuddet
eller dækning af udgifter til rengøring eller vedligehold som følge af
beskæftigelsen.
”Overenskomsten giver derfor ikke kommunerne mulighed for at
kompensere dagplejerne for, at disse udgifter stiger i den aktuelle situation.”
Altså samme pointe, som KL udsendte til kommunerne i et brev
tilbage i september, efter at FOA havde henvendt sig til KL om dagplejernes
pressede situation og spurgt til, hvordan kommunerne kan understøtte
dagplejerne i lyset af de stigende fødevare- og energipriser.
Læs også: Rengøring i dagplejen: Kommuner afsætter ikke ekstra ressourcer
Mildest talt utilfredsstillende
Skattestyrelsens regneeksempel, hvor udgifterne skal
overstige 228.000 kroner om året for at det kan betale sig at skifte
fradragsmodel er kun et eksempel og er beregnet på en løn på 400.000 årligt.
Ved en lavere løn, vil udgiftsniveauet selvfølgelig blive det lavere.
Alligevel er formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim
Henriksen meget overrasket over, at niveauet er så højt, som Skattestyrelsens
beregning viser.
”Vi har længe forsøgt at få et klart svar fra myndighederne
om fradraget, og jeg er rystet over, at det har taget så lang tid, mens
dagplejernes udgifter bare er steget og steget. Nu har vi endelig noget
konkret, vi kan forholde os til, men det ser ud som meget, meget høje udgifter
til dagplejen, der skal til, før det kan betale sig at fradrage de
dokumenterede faktiske udgifter,” siger Kim Henriksen.
Han understreger, at FOA i mangel af klare svar fra
skattemyndighederne på egen regning er gået i gang med at få en revisor til at
se på fradragsmodellerne. Og som han siger det, så er det ”temmelig
utilfredsstillende, at FOA skal gøre skattemyndighedernes arbejde”. Men nu
ligger der et klart svar, der viser, at det er de allerfærreste dagplejere, der
ville kunne bruge den model, hvor de fradrager dokumenterede faktiske udgifter.
”Fødevarepriserne stiger, elpriserne stiger, det er blevet
meget sværere for dagplejerne at få det hele til at hænge sammen. Vi bliver
simpelthen nødt til at få gang i lokale drøftelser om dagplejernes økonomi, og
her presser vi på alt, hvad vi kan. Kommunerne skal holde hånden under
dagplejerne, og jeg mener helt alvorligt, at de svigter deres
arbejdsgiveransvar her.”
Urealistisk, siger dagplejer
”Det er ikke en realistisk løsning,” siger også dagplejer Rikke Hakmann om muligheden for at fradrage sine dokumenterede faktiske udgifter.
”Vi skal jo have udgifter, der svarer til mere end halvdelen af vores løn, hvis vi skal bruge den fradragsmodel. Det virker slet ikke som en mulighed, og det tror jeg ikke nogen af os synes. Det er virkelig, virkelig mange penge,” siger Rikke Hakmann, der står bag Facebookgruppen 'Vi kæmper for den kommunale dagpleje', som består af dagplejere fra hele landet.
Her er medlemmerne gået aktivistisk til værks og har henvendt sig til både ministre, folketingspolitikere og kommunalpolitikere, og de er lykkedes med at få spalteplads i både aviser og tv om dagplejernes problemer med at få enderne til at mødes i en tid med voldsomme prisstigninger på både energi og fødevarer.
”Det her viser jo bare det, jeg har tænkt hele vejen igennem, nemlig, at politikerne ikke har en anelse om, hvordan dagplejen fungerer. For det lyder da meget nemt og flot, når man siger, at man kan få fradrag for de dokumenterede udgifter, men den model kan vi jo bare ikke bruge, når vi skal have udgifter for så mange penge,” siger hun og understreger, at der desuden kun er tale om et fradrag for – og ikke en dækning af de faktiske udgifter. Derfor venter hun og de andre dagplejere i gruppen på, at der kommer en ny regering, så de kan komme i gang med at lægge et pres på politikerne igen.
Ingen kommentar endnu
Fagbladet FOA har spurgt Kommunernes Landsforening (KL), som er interesseorganisationen for kommunerne – og dermed dagplejernes arbejdsgivere, hvorfor man her stadig mener, at fradrag for dokumenterede udgifter er en løsning. I Kommunernes Landsforening henviser man dog til staten med følgende begrundelse:
”Det er staten, der har ansvaret for og træffer beslutninger vedrørende fradragsordningerne. KL henviser derfor hertil for svar på spørgsmål om ordningerne.”
Fagbladet FOA har selvfølgelig spurgt Pernille Rosenkrantz-Theil, om hun
stadig mener, at denne fradragsmodel er en løsning i forhold til at kompensere
dagplejerne under inflation og prisstigning, når de som i dette regneeksempel
skal have udgifter på 228.000 kroner om året til drift af deres dagpleje for at
kunne drage nytte af den. Desuden har vi søgt om svar på, om hun stadig mener,
at standardfradraget dækker i en tid, hvor inflationen er steget til 11,4
procent.
Socialdemokratiets presseafdeling svarer, at Pernille
Rosenkrantz-Theil desværre ikke har mulighed for at give en kommentar, så længe
der pågår regeringsforhandlinger. Pernille Rosenkrantz-Theil henviser via presseafdelingen
til, at ’ministerierne i øjeblikket fungerer som forretningsministerier, og det
begrænser desværre ministrenes muligheder for at tilkendegive holdninger i forhold
til politik på deres ministerområde’.