Silkeborg Kommune har som så mange andre steder i landet kæmpet med dårligt indeklima i gamle og nedslidte folkeskoler. For to år siden fik kommunen påbud fra Arbejdstilsynet om at forbedre indeklimaet.
Det fik kommunen til at indføre en ny strategi om at løse problemerne med indeklimaet i mindre etaper. Det har båret frugt – i dag er der langt mellem klagerne.
Den gradvise renovering har blandt andet betydet, at de i stedet for eksempelvis at lukke en hel skole ned ad gangen, har kunnet renovere et par klasser ad gangen.
Undervisning ikke påvirket
“Det er jo genialt, at vi sammen med ledelsen har kunnet koordinere renoveringsarbejdet, så undervisningen stadig kan køre ved siden af,” siger Claus Rod, som er ejendomsservicetekniker i kommunen.
“Før kom der jo klager fra både forældre og lærere på grund af dårlig luft, men nu går det meget bedre på skolerne og i kommunens bygninger. Luften er rarere at være i, komforten er blevet meget bedre, og der er længere mellem klagerne,” fortæller Claus Rod, der er en af kommunens tre teknik- og energisupportere.
“Vi hjælper og guider vores kolleger, når de møder systemer, der ikke helt fungerer eller er gået ned,” siger han.
It-overvågning af temperaturer
Der er nok at holde øje med, for i takt med, at skolelokalerne er blevet renoveret, er der kommet en del ny teknologi at holde rede på.
Claus Rod kan via smarte it-systemer nu overvåge alt muligt, der har med indeklimaet at gøre. Luftens indhold af partikler, temperaturen, støjniveauet og så videre.
“Det er megasmart!” siger Claus Rod og logger på sin iPad, fordi han lige er kommet i tanke om noget.
“En af mine kolleger ringede lige før og sagde, at han var i tvivl, om der nu var gulvvarme i et lokale ude på Thorningskolen … lad mig lige … Jo, jeg kan se, at udetemperaturen i Thorning er 14,1, og inde i rummet, hvor føleren sidder, er der 23 grader. Jeg kan se, hvor varmt vandet løber frem til radiatoren og til gulvvarmen. Nej, der burde ikke ikke være noget galt nu,” siger han tilfreds.