Der har i årevis været problemer med indeklimaet på kommunale arbejdspladser, påpeger Kasper Nielsen, konsulent og civilingeniør i energieffektivisering og ventilation hos Teknologisk Institut.
”Der bliver gjort lidt, men der bliver stadig ikke gjort nok,” siger han. Det bekræftes i en medlemsundersøgelse fra FOA om indeklima på arbejdspladser.
Læs også: Her er luften blevet renere på kommunens skoler
Her svarer hvert fjerde FOA-medlem af Teknik- og Servicesektoren, at de oplever ’dårligt’ eller ’meget dårligt’ indeklima på jobbet. Mange føler samtidig, at der ikke bliver taget hånd om problemerne.
Drop dyre totalrenoveringer
I stedet for den helt store renovering, som der måske ikke er råd til, foreslår Kasper Nielsen, at kommunerne dropper de dyre totalrenoveringer og i stedet deler arbejdet op i etaper.
Sådan gør de i Silkeborg, hvor kommunens ingeniør, Thomas Lyngvad, planlægger renoveringer af kommunale skoler – mens skolerne er i brug.
Læs også: Dårligt indeklima på botilbud udfordrer personalet
Han fortæller, at man renoverer to til fire klasselokaler ad gangen og på den måde kan nøjes med at flytte rundt med få elever og lærere ad gangen frem for at flytte alle ud i pavilloner i halve og hele år.
Læs også: Hver tredje oplever dårligt indeklima på jobbet
”Det tager stadig otte til ti måneder, men fordi vi forstyrrer så lille et område, så er det mere acceptabelt,” siger Thomas Lyngvad.
Professor i indeklima fra DTU BYG Geo Clausen er også begejstret for Silkeborg-modellen.
”Kommunerne ved efterhånden godt, at der er noget galt, men det er de færreste, der har en egentlig strategi for at få renoveret skolerne. Der er det supersmart med Silkeborg, som viser en vilje til at tage fat,” siger han.