Annonce

Sosu-elev der vil leve sundere

Projekt #SundSammen

Sofie: Nu træner jeg på stuegulvet hver morgen

Kl. 5 står Sofie Hjorth-Hansen op for at træne på stuegulvet, og hun spiser mange flere grøntsager. Resultatet er et vægttab på 2,5 kilo, mere energi og en god tilfredshed i maven. 

Annonce

Fornemmelsen af, at kroppen føles klar, stærk og energisk er eftertragtet hos 21-årige Sofie Hjorth-Hansen, der bor i Vejle. Desuden vil hun gerne tabe sig. Derfor meldte hun sig til sundhedsforløbet '#sundsammen'  for at begynde at ændre livsstil. Niels Åge Skovbo

Af Jonna Toft
Journalist

Annonce

Navn: Sofie Hjorth-Hansen, bor i Vejle. Startede på sosu-assistentuddannelsen i august 2017.
Alder: 21 år
Mål: At få det bedre med sin krop

Mit mål er at få det bedre med min krop

Sofie Hjort-Hansen, sosu-assistentelev. 

Hvad vil du gerne lave om på i din hverdag?
”Jeg var blevet lidt for god til slik og Sodastream, så jeg vil gerne leve sundere. Mit mål er at få det bedre med min krop. Jeg er ikke utilfreds med den, men jeg vil gerne føle mig mere motiveret og aktiv. Få mere energi. Hvis jeg taber mig, er det kun positivt.”

Læs også: Håndboldstjerne hjælper sosu-elever med livsstilsændring

Har du ændret noget i forbindelse med sundhedsforløbet?
”Ja, mon ikke! Jeg er begyndt at træne efter en app, ’7 minute workout’, hver morgen. Der er syv-otte øvelser, og jeg laver tre runder så vidt muligt uden pauser. Det er svært at stå op kl. 5 for at træne, men jeg har kun trykket på snooze på vækkeuret to gange.

Jeg spiser også sundere, langt mere grønt. Om morgenen laver jeg en god morgenmad; Røræg, smoothie, havregrød med æbler, hjemmelavet tomatsalsa eller lignende. En dag lavede jeg boghvedepandekager, men de smagte brændt – de røg i skraldespanden, og så lavede vi en omelet.”

Læs også: 5 gode råd om at leve sundere

Hvad er svært for dig?
”Jeg kan være så lækkersulten om eftermiddagen, men jeg prøver at tage et stykke agurk eller en gulerod i stedet. Vi har alle sammen cravings, men jeg prøver at have et sundt alternativ i huset og har for eksempel lavet rodfrugt-chips. Jeg har spist fastfood én gang, da jeg hentede min kæreste efter en koncert, men jeg begrænsede mængden.”

Læs også: Barbara: Mine børn skal have en sund familie

Kan du mærke forandringer allerede nu efter 2,5 uge?
”Jeg har tabt mig ca. 2,5 kg, og jeg kan se, at min krop omrokerer. Det sidder lidt anderledes. Jeg har også mere energi. Tidligere cyklede jeg kun til og fra skole, i alt 9 km. Nu træner jeg meget mere, og det giver en god tilfredshed i maven.”

Hvad hjælper dig til at ændre vaner?
”Min kæreste skal snart begynde sin værnepligt, og vi hjælper hinanden med at få trænet. Desuden er mit holds facebookgruppe rigtig god. Da en af de andre lagde et foto ud fra en løbetur, fik det mig til at gå en lang tur. Jeg har også fået ideer til opskrifter, for eksempel en tærtebund lavet af æg, blomkål og forskellige kerner. Det er meget sundere end butterdej. Nu er jeg begyndt at finde mange gode opskrifter på nettet.”

Projekt #sundsammen

  • 10 studerende på Social- og Sundhedsskolen i Vejle startede sidst i august 2017 på et seks måneder langt livsstilsændringsforløb, #sundsammen. De 10 studerende er udvalgt blandt 30 ansøgere.

  • Forløbet handler om fysisk aktivitet, kost, rygning, sociale relationer, stresshåndtering og en række andre livsstilsfaktorer. Det foregår dels i skoletiden, dels i fritiden.

  • Formålet er at højne de studerendes sundhed, at styrke deres trivsel i forhold til at gennemføre uddannelsen, og at de studerende spreder deres viden om sund livsstil blandt medstuderende, kolleger på praktiksteder og borgere.

  • Kostvejleder og coach Anne Dorthe Tanderup, tidligere håndboldstjerne, og en sygeplejerske står for forløbet. En personlig træner er tilknyttet til at stå for ugentlig fælles træning.

  • Erfaringer fra forløbet samles i 2018 i en bog, Sunde Fællesskaber.

  • Social- og sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens er sundhedscertificeret.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev