Annonce

Sort-hvidt nærbillede af barn med hænderne for øjnene

Læreplaner hjælper ikke udsatte børn


Læreplanernes indtog i daginstitutioner skulle først og fremmest hjælpe med at bryde den sociale arv. 11 år efter er arbejdet stadig mangelfuldt, viser ny undersøgelse. 

Annonce

Pædagogiske læreplaner har ikke opfyldt deres egen målsætning om mere fokus på udsatte børn. Colourbox

Af Rasmus Handberg
Journalist

Annonce

Brugen af læreplaner i arbejdet med udsatte børn halter, viser en ny undersøgelse blandt pædagogisk ansatte medlemmer af FOA. For eksempel angiver kun to ud af tre, at de rent faktisk benytter læreplanerne i arbejdet med udsatte børn.

Det overrasker ikke professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Bente Jensen, der er ekspert i læreplaner.

”Læreplanerne er blevet evalueret tre gange - senest i 2012 - og de viser, at udsatte børn har nogle behov, som læreplanerne i sig selv ikke har kunnet afhjælpe,” siger hun til Fagbladet FOA.

Mangler viden og hænder

I undersøgelsen svarer kun en tredjedel, at de har nok viden om, hvordan man arbejder med udsatte børn. Og syv af ti fremhæver, at normeringerne står i vejen for tilstrækkeligt fokus på disse børn.

Der er brug for en styrket indsats på flere punkter, hvis læreplanernes fokus på udsatte børn skal lykkes, siger Bente Jensen.

”Dagtilbuddene skal have den nødvendige tid til at planlægge arbejdet og samtidig kunne tilbyde efteruddannelse til medarbejdere, så de får den nødvendige viden. Derfor er det også vigtigt, at kommunen bakker op om indsatsen,” siger hun. 

Minister: Afgørende redskab

Minister for børn, integration, ligestilling og sociale forhold Manu Sareen erkender, at læreplaner ikke har leveret det fulde svar på udfordringen med udsatte børn.

”Derfor skal vi hele tiden have fokus på, hvordan vi kan bruge læreplanerne bedre, for jeg mener faktisk, at de er et afgørende redskab til at hjælpe socialt udsatte børn,” skriver ministeren i en mail til Fagbladet FOA og fortsætter:

”Men der er heller ikke nogen, der siger, at læreplanerne står mejslet i granit i deres nuværende form. Vi skal hele tiden overveje og have fokus på, hvordan området kan udvikles.”

Ministeriet oplyser dog, at der ikke konkret er nogen plan om at ændre reglerne for læreplanerne.

Fakta

  • Loven om pædagogiske læreplaner i dagtilbud er fra 2004. Læreplanerne skulle blandt andet være et centralt redskab til at bryde negativ social arv.
  • På trods af læreplanerne er andelen af unge, hvis forældre er ufaglærte,  og som bryder den sociale arv, faldet med 5 procentpoint siden 2001, viser en analyse fra Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd fra efteråret 2014. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev