Kort før jul var der meget opmærksomhed om en undersøgelse, der dokumenterede, at børn får alvorlige sygdomme, fordi de ikke har lyst til at bruge skolens toiletter. Det handler
ikke kun om rengøring, men også om udformningen af selve toilettet.
Mange børn vil ikke gå på toilettet, hvis de er ‘klamme’, eller hvis kammeraterne kan høre, hvad de laver.
Har skolen dårlige toiletter, bruger børnene dem ikke og holder sig hele dagen. Og det er alvorligt for både deres helbred og deres indlæringsevne, viser undersøgelsen.
Så når børn skal opdrages til at gå på toilettet i skoletiden, er der ikke bare tale om hygiejne, men om et totalt kulturskifte.
I Vesthimmerlands Kommune har de i adskillige år arbejdet på at fremstille det
perfekte skoletoilet.
Kommunen gjorde klogt i at inddrage alle toilettets interessenter
– inklusive rengøringslederen – til at brainstorme og samarbejde om, hvordan
fremtidens skoletoilet skulle udformes.
Og det ser ud til at være lykkedes, så børnene nu bruger det.
Hvem ved, måske bliver Vesthimmerland verdensberømte, fordi de tilsyneladende
har løst et stort problem.
Det er også afgørende, at toiletterne er udformet, så de ikke samler snavs,
men er nemme at gøre rent, og at der er brugt rengøringsvenlige materialer.
Det kaldes medarbejderdrevet innovation. Jeg vil nu bare kalde det sund fornuft, selvom det andet lyder smartere.