"De skulle skamme sig noget så grusomt,” “hvad fanden er meningen?”, “kan du ikke
tørre røv, så find et andet job.”
Tillidsrepræsentant Susanne Skøld fik lidt af et chok, da hun læste kommentarerne på TV2 Bornholms Facebookside, efter en utilfreds borger var gået til tv-stationen med sin kritik af hendes arbejdsplads Hasle Hjemmepleje.
Opslaget blev delt 55 gange på Facebook og fik 83 kommentarer.
“Jeg blev faktisk ked af det, og det gik ud over min nattesøvn, for sprogbruget er så
tarveligt. Det er åbenbart okay at skrive sådan noget og bare trykke ‘send’,” siger
tillidsrepræsentanten.
Læs også: Ansatte hænges ud og trues på nettet
Føler sig krænket
Sagen startede midt i påskeferien, hvor der som altid var mange turister på Bornholm.
En af dem var en kvinde med sygdommen Als, som var visiteret til Hasle Hjemmepleje
for at få hjælp til personlig hygiejne.
Kvinden, der sidder i kørestol, var utilfreds med, at social- og sundhedsassistenten fra Hasle Hjemmepleje af hensyn til sin ryg ville bruge en lift, da hun skulle tørre kvinden efter toiletbesøg. Problemet var, at der manglede en bækkenstol, der kunne
hæves og sænkes.
“Man føler sig krænket og føler, man ikke slår til. Og vi er jo professionelle, så vi går ikke i dialog eller henvender os til pressen, for det hjælper ikke noget at gå
ud og forsvare sig,” siger Susanne Skøld.
Læs også: Guide: 7 råd mod digital chikane
Bliver stillet spørgsmål til faglighedenMange af beboerne havde pårørende på besøg i påsken, hvilket gav mange spørgsmål til de ansatte, når de kom i hjemmet.
“Det er en ubehagelig fornemmelse, for normalt kommer man i hjem, man er meget fortrolig med. Nu bliver der pludselig stillet spørgsmål ved ens faglighed. Man bliver vurderet på en helt anden måde,” siger Susanne Skøld.
Hun fortæller sin version af sagen, da den involverede social- og sundhedsassistent stadig er for påvirket til at udtale sig.
Passer på hinanden
Arbejdspladsen reagerede ved hurtigt at sende en arbejdsmiljørepræsentant ud til den utilfredse borger. Hun vurderede, at social- og sundhedsassistenten handlede korrekt i situationen.
Den pågældende medarbejder har alligevel været meget berørt af situationen, men er tilbage på arbejde, fortæller Susanne Skøld.
“Vi passer rigtig godt på hende, og hos os er vi faktisk rigtig gode til at sige: ‘Det er
ikke dig, der er noget galt med’. Om det så er hundrede gange, hun har brug for at tale om oplevelsen, så gør vi det. Når man får sådan en overfusning, så tager man det nok personligt, selvom det er en faglig kritik. Det, tror jeg, alle kan sætte sig ind i.”
Vigtig støtte fra ledelsen
Det har også været vigtigt, at ledelsen gav udtryk for sin støtte, siger Susanne Skøld.
“Vi fik et brev fra vores øverste chef om, at hun syntes, vi havde gjort et godt stykke arbejde, var professionelle og havde løst den plejeopgave, vi skulle. Ledelsen ved bestemt godt, at det ikke har været sjovt for os.”