Annonce

Illustrationer der viser en familie, en kvinde der bær på en masse tallerkner og skåle og to arbejdere der står og snakker sammen

Tema: Den gode kollega

7 trin til at tage godt imod en ny kollega


Nye kolleger skal integreres både fagligt og socialt. Fagligt skal de have styr på standarder, metoder og faglig identitet. Socialt skal de opleve tillid, tryghed og anerkendelse. I er godt skudt i gang, hvis I kommer omkring denne tjekliste.

Annonce

En ordentlig oplæring af nye ansatte er lovpligtig. Gitte Skov

Af Karen Greve
Journalist

Annonce

1. Klare forventninger

Som ny er man måske idealist, og i et arbejde med mennesker kan man altid gøre mere. Derfor er det vigtigt med helt klare retningslinjer for hvor meget – nogle gange hvor lidt – man skal gøre. Alle kolleger har ansvar for at hjælpe med at formidle, hvornår en opgave kan betragtes som løst.

2. Respons

Intet nyt er ikke godt nyt! Nye medarbejdere har brug for at høre, hvordan de klarer opgaverne. Meld tilbage med både ros og ris, så er du en god kollega.

3. Passende ansvar

Det er ikke rart at være overladt til sig selv for tidligt. Omvendt er det heller ikke rart bare at følge med en erfaren medarbejder og kigge på. Lederen bør sørge for et program for introduktion, så nyansatte gradvist får overdraget passende ansvar.

4. Spørgsmål

Hvem må man spørge og hvornår? I kan med fordel udnævne en kontaktperson, hvor de nye altid kan få svar uden at forstyrre eller tabe ansigt. Opgaven kan eventuelt gå på skift.

5. Nyuddannede

Hvis man er helt ny på arbejdsmarkedet, er der særlige hensyn at tage. Skiftet fra skoleliv til arbejdsliv er en omstilling, så giv ekstra tid og opmærksomhed til nyuddannede.

6. En god plan

Sæt modtagelsen i system. Arbejdsmiljonet.dk har en tjekliste med alle de praktiske ting, en god modtagelse indebærer: lige fra at bestille nøgler, skrive en velkomstmail, vise rundt, gennemgå personalepolitik og så videre.

7. To måneder senere

Nye medarbejdere er gode nye øjne på jeres rutiner. Hvis I husker at spørge, hvordan det går efter to eller tre måneder, vil der være mulighed for måske at få ændret uhensigtsmæssige rutiner, og jeres nye medarbejdere får ejerskab til jeres arbejdsopgaver.

Kilde: Arbejdsmiljøkonsulent i FOA Charlotte Bredal og pjecen ‘Den gode modtagelse’ (pdf), arbejdsmiljoweb.dk, 2016

Oplæring er lovpligtig

Arbejdsmiljøloven siger, at oplæring af nye medarbejdere skal sikre, at arbejdet er sikkert og sundt. Arbejdsgiveren skal sikre tilsyn med, at arbejdet udføres efter forskrifterne.

Kilde: Pjecen ‘Den gode modtagelse’ fra arbejdsmiljoweb.dk, 2016

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev