Annonce

Fotografi af børnehavebørn der leger i rundkreds med kvindelig pædadgog

Udsatte daginstitutioner mangler ansatte


Der er ikke nok ansatte til at sikre trygge rammer for børnene i de mest udsatte daginstitutioner. Sådan advarer FOA på baggrund af en undersøgelse om bemandingen.

Annonce

Bemandingen på de mest udsatte daginstitutioner er så ringe, at det går ud over omsorgen og læringen, vurderer FOA. Colourbox

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

Børn i udsatte boligområder får ikke den nødvendige omsorg og læring grundet dårlige normeringer. Det slår FOA fast efter en undersøgelse af bemandingen i de mest udsatte daginstitutioner.

Undersøgelsen, som er foretaget af Bureau 2000 for FOA, viser, at den mest udsatte tiendedel af institutionerne gennemsnitligt får 5 procent ekstra bemanding.

Den lave ekstrabemanding går både ud over de trygge rammer for de udsatte børn men også trivslen hos de øvrige børn, advarer FOAs nyudnævnte næstformand for den pædagogiske sektor Joan Lindskov.

“Hvis de voksne skal have mulighed for at opbygge den tætte relation og den tryghed, der gør, at børnene får bedre mulighed for at tillære sig både sociale og faglige kompetencer, så skal der flere ansatte til,” siger Joan Lindskov.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

Behov for særlig opmærksomhed

Hun har tidligere arbejdet som pædagogvikar i en daginstitution i Tingbjerg, hvor der var 100 procent børn med anden etnisk baggrund end dansk. Alligevel var normeringen stort set den samme som i øvrige institutioner.


“Det er nødvendigt at have en særlig opmærksomhed på, hvordan vi bedst imødekommer børn i udsatte positioner, og det er ikke nok med et ugentligt besøg af en ressource-pædagog,” tilføjer næstformanden.

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine 'særlige indsigter'

Klarer sig dårligere i skolen

Den mest udsatte tiendedel af institutionerne er kendetegnet ved, at de har mindst 25 procent børn med svag hjemmebaggrund – det vil sige enlige forældre, forældre på kontanthjælp eller forældre uden uddannelse – og/eller 25 procent børn med etnisk baggrund uden for Europa.

Undersøgelsen viser også, at et barn, der har gået i én af de mest udsatte daginstitutioner, i snit scorer 2 point lavere i dansk og 4 point lavere i matematik i de nationale test i 2./3. klasse. Det gælder uanset barnets sociale eller etniske baggrund.

Den negative sociale arv er noget, som regeringen har fokus på og planlægger et udspil om i det nye år.

Vil mindske negativ social arv

Lige inden regeringsskiftet udtalte den tidligere minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby sig til Fagbladet FOA om udspillet:

“Regeringen har prioriteret 580 millioner kroner til bedre kvalitet i dagtilbuddene i finanslovsforslaget, og i det dagtilbudsudspil, som vi lægger frem i starten af det nye år, vil vi have fokus på blandt andet at mindske den negative sociale arv,” skriver Ellen Trane Nørby i en mail til Fagbladet FOA.

Hun medgiver, at dagtilbuddenes læringsmiljøer har stor betydning for børnenes trivsel, udvikling og læring, og at særligt børn i udsatte positioner har brug for faglig og social støtte. Kommunerne har dog også en del af ansvaret, understreger hun.

“Det er ikke kun regeringens ansvar at løfte området. Derfor glæder jeg mig også over, at mange kommuner allerede har gode og fokuserede løsninger i forhold til at sikre en god indsats for de børn, der er mest udsatte,” tilføjer ministeren.

I Københavns Kommune har man besluttet at målrette de muligheder for forbedringer, som blev givet gennem finanslovsforliget i 2012-2014, til de udsatte institutioner. Her ligger de mest udsatte institutioner i gennemsnit 40 ugentlige personaletimer højere end det kommunale gennemsnit – svarende til seks procent mere.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev