Hver måned siden 2005 tikker op til 2.200 kroner for lidt ind på social- og sundhedsassistent Vibeke Gants lønkonto. Hun aner det bare ikke. Først i 2011 afslører et løntjek hos Vibekes lokalafdeling, FOA Frederikssund, at hun får for lidt.
I maj i år bliver et langstrakt sagsforløb afsluttet, og Vibeke Gant står til at få udbetalt 435.276 kroner før skat. Det dækker manglende løn- og pensionsindbetalinger samt renter. Det var Vibeke Gants opskoling fra plejer til social- og sundhedsassistent, der havde fået hendes lønsammensætning til at gå i koks tilbage i 2005.
”Jeg kunne dårligt tro det. Jeg havde slet ikke regnet med, at det var så meget. Det var helt vildt,” fortæller Vibeke Gant til Fagbladet FOA.
Læs mere om, hvordan du tjekker din lønseddel på foa.dks tema om løntjek
Finder millioner
Hun er langt fra det eneste FOA-medlem, der har haft penge til gode efter løntjek. Siden 2014 har 12 FOA-afdelinger hentet 8,2 millioner kroner hjem i løntjek, viser en rundspørge, som Fagbladet FOA har lavet.
FOA Aalborg er en af de afdelinger, hvor der ofte bliver fundet fejl i lønsagerne. Siden 2014 er der indtil videre blevet udbetalt 1,1 millioner kroner, som 69 medlemmer havde til gode hos arbejdsgiverne.
”Der er ofte problemer med manglende betaling for overarbejde eller problemer med fridøgn. Vi finder fejl i omkring 90 procent af de løntjek, vi laver. Det kan være alt fra 50 til 30.000 kroner, der mangler,” siger faglig medarbejder Rikke Lentz.
Region: Kompleks fejl
I Region Hovedstaden beklager enhedschef for Løn og Forhandling, Anette Munk Ebbesen, fejlen i Vibeke Gants og et andet FOA-medlems lønudbetaling.
”Vi er i Region Hovedstaden naturligvis rigtig glade for, at fejlen blev opdaget, og at vores medarbejdere har fået den løn, som vi skyldte dem. Vi er kede af, at fejlen fik lov at stå så længe, men fejlen var så kompleks, at hverken de ansatte selv eller lønmedarbejdere i gennem årene har haft mulighed for at blive opmærksomme på den,” siger hun.
I dag har Region Hovedstaden to sagsbehandlere ansat, der tager sig af lønindplacering af nye medarbejdere, både lokalt og centralt.
”På den måde føler vi os overbeviste om, at vi fejlsikrer bedst muligt, så der ikke opstår nye sager,” siger Anette Munk Ebbesen.