”I Ghana opfatter man ældre mennesker som hekse. Folk er bange for dem, så de bliver bare placeret et sted, hvor de må klare sig selv.”
Det fortæller Collins Woode Mensah, da Fagbladet FOA ringer ham op.
Han er i øjeblikket i Ghana og venter på det næste hold SOSU-elever, der skal på udveksling i det vestafrikanske land.
Collins er selv født og opvokset i Ghana. Han kom til Danmark i 1992, og her blev han overrasket over den store forskel, der er på det danske og ghanesiske blik på de ældre.
”Da jeg kom til Danmark, opdagede jeg, at man har et andet syn på ældre mennesker. Man har et system, hvor man rent faktisk tager sig af dem og hjælper dem,” siger Collins.
Det inspirerede ham til at tage en SOSU-uddannelse, og med en masse ny viden og erfaring i bagagen stiftede han organisationen ‘Akrowa Aged Life Foundation’ (AALF, red.) i 2006 med missionen om at udbrede principperne fra den danske ældrepleje i Ghana.
”Vi håber, at befolkningen i Ghana vil lære af den danske tilgang til behandling af ældre mennesker”, siger Collins og fortæller, at han kan mærke et tydeligt skift i ghanesernes syn på ældre, siden han begyndte projektet.
”Jeg mærker helt klart, at kløften mellem unge og ældre er blevet mindre.”
De har ikke ressourcerne, men de har tiden og nærværetAALF samarbejder i dag med SOSU Østjylland, SOSU Syd og ZBC om at sende SOSU-elever på udveksling i Danmark.
Mens formålet med samarbejdet for AALF er at trække på de danske studerendes viden og erfaringer, er Collins oplevelse, at de studerende får mindst lige så meget med hjem, som de giver under praktikopholdet.
Det genkender Lisa Petersen, der som led i hendes SOSU-uddannelse var på udveksling i 6 uger i Ghanas hovedstad Accra i efteråret 2023.
”Jeg er helt klart blevet stærkere efter mit ophold i Ghana. Jeg har skullet navigere i nogle svære situationer, og jeg har oplevet nogle ting, som ikke har været så rare. Men jeg har lært enormt meget af kulturen og menneskerne,” siger Lisa og peger på én vigtig ting, som hun mener, at den danske plejesektor kan lære af ghaneserne:
”Det, at man har penge, er ikke nødvendigvis det samme som, at man har det godt. Det kan godt være, at de ikke har mange ressourcer i Ghana, men de har menneskeligheden og tiden. De har tid til de ældre og til at være sammen med dem og lytte til dem. Det synes jeg ikke, at vi har på samme måde herhjemme i Danmark,” slutter Lisa af.
Det er ikke kun ghaneserne, der lærer af den danske ældrepleje, og sosu-eleverne tager vigtig viden med sig hjem.
Privat
En vigtig læring
Et praktikophold i udlandet er med til at styrke SOSU-eleverne og lære dem om kulturforskelle.
Det fortæller Henni Kanstrup, der er international konsulent hos ZBC.
”Der er noget vigtig læring for dem i mødet med den ghanesiske kultur. De har lært at omstille sig til helt andre forhold og en anden kultur, end de er vant til på de danske plejehjem og sygehuse. Og det, tror jeg, er vigtigt for dem at have med sig i deres arbejde, når de kommer hjem,” siger Henni.
Og netop dét at have forståelse for andre kulturer, håber Collins, at de danske SOSU-elever tager med sig hjem fra Ghana.
”Hvis SOSU’erne ikke har nogen idé om, hvordan man håndterer mennesker med forskellige kulturer, bliver det sværere at tage sig af mennesker, der ikke taler dansk og har en anden etnisk baggrund. Jeg håber derfor, at det kan være brugbart for de studerende at lære om kulturelle forskelle, og at det er noget, de vil tage med sig i deres arbejde fremover,” siger Collins.