I Sorø skal børnene måske allerede pakke deres skoletasker, forlade
børnehaven og starte i SFO til marts. I Solrød har man lavet tre scenarier: En
måneds tidligere skolestart sparer kommunen for 1,3 millioner, to måneder giver
2,7 millioner, mens det sparer kommunen for 4,1 millioner kroner at sende børnene
tre måneder tidligere afsted. Ligesom man i Svendborg har regnet på, at en måneds
tidligere start i skolens skolefritidsordning eller SFO ville kunne frigive 1,75
millioner kroner årligt.
”I Skanderborg har de heldigvis trukket forslaget ud af
handlekataloget igen,” siger pædagogisk assistent og fællestillidsrepræsentant Lene
Rasmussen fra Børnehaven Søvang om det forslag, der fra 2024 skulle sende børnehavebørn
i skole før sommerferien i stedet for som i dag til august.
Læs også: Medarbejdernes nødråb: ’Situationen i kommunerne er desperat’
Pressede kommuner jagter besparelser
For kommunerne jagter de millioner, der ligger i børnenes
skolestart i næste års budgetter. Derfor har man igen i år i en række kommuner
regnet på, hvad det vil frigive at fremrykke overgangen mellem børnehave og
skole, inden budgetforligene indgås senest 15. oktober.
”Jeg er meget lettet over, at det blev taget af bordet igen,”
siger pædagogisk assistent Lene Rasmussen, der blev bekymret, da den tidlige
skolestart blev vedtaget sidste år.
”For det første mener jeg rent pædagogisk, at det ville være
ganske forfærdeligt for børnene, hvis de skulle rykkes over allerede i maj,
netop fordi vi det sidste halve år i børnehaven sætter ind med en ekstra indsats
for at gøre dem skoleklar. Og med den normering, de har, når de er startet i SFO,
får de ikke det ekstra boost. Det er helt sikkert.”
Men hun ærgrer sig over, at årsagen til at de trak forslaget
ud af kataloget var økonomi. Ikke pædagogik.
”Man havde simpelthen regnet sig frem til, at kapaciteten på
skolerne ikke var stor nok, og at det ville koste for mange penge at udvide
skolerne til et øget antal børn,” forklarer hun.
Alligevel føler Lene Rasmussen
sig ikke sikker på, at tidlig SFO er et afsluttet kapitel i kommunen.
”Spørgsmålet er så, om forslaget kommer på igen næste år. Det
er jo ikke første gang, vi sidder med det, så det skulle ikke undre mig.”
Læs også: Slagelses krisebudget vedtaget: ”Folk er begyndt at søge væk nu”
Dårligere normeringer og større mistrivsel
At det handler om økonomi og ikke børnenes trivsel og
udvikling, mener Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, er dybt
bekymrende.
”Det er lige præcis den frygt, jeg har, når jeg ser, at tidlig
SFO igen og igen figurerer i kommunernes forslag til, hvor de kan finde
besparelser i budgetterne. At det ikke handler om pædagogik, og hvornår barnet
rent udviklingsmæssigt er klar til den overgang fra børnehave til SFO og skole,
men at det handler om at få økonomien til at hænge sammen, netop fordi det er
billigere.”
Da VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, og EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, sidste år lavede deres kortlægning
af kvalitet og normering – den første af sin slags – var konklusionen klar. Normeringerne
på i snit 18,1 børn pr. voksen var meget langt fra de 6 børn pr. voksen, minimumsnormeringerne
pr. 1. januar 2024 foreskriver i børnehaven. Desuden fandt undersøgelsen tegn
på, at børn, der var overgået i SFO om foråret, mistrives mere i 0. klasse end
børn, som overgår til skolen i august.
”Jeg kan frygte, at kommunerne spekulerer i at lade børn
starte i SFO før sommerferien. Men det skal jo handle om at støtte barnets trivsel
og udvikling,” siger Kim Henriksen.
Læs også: Vildt spareforslag: Er 30 procent uddannede i daginstitutionerne nok?
Ressourcerne følger ikke med
Ifølge analysen fra VIVE starter 62 procent af skolebørnene
deres skolegang før sommerferien i det, man både kalder forårs-SFO, mini-SFO
eller tidlig SFO. To ud af tre kommuner bruger den tidlige skolestart, konkluderede også fagforeningen BUPL i en analyse fra sidste år. De fleste børn starter på skoler med tidlig SFO i april eller maj, resten af børnene starter i februar, marts eller juni. Til gengæld lader langt de færreste ressourcerne fra
børnehaven følge med. Otte ud af 10 har færre midler til børn i tidlig SFO end
børn i daginstitution.
”De undgår simpelthen kravet om minimumsnormeringer ved at
rykke børnene over i SFO, hvor der ikke er det krav. Man skal lukke det hul nu,”
siger Signe Nielsen, forperson for Forældreorganisationen FOLA.
”Vi taler hele tiden om en stigende mistrivsel, og så gør
man det her. Vi mener, at børnehavepengene skal følge barnet, indtil det fylder
seks år, så man ikke laver en forårs-SFO udelukkende for at spare penge i stedet
for at tage udgangspunkt i pædagogik og trivsel.”
Faste voksne giver tryg tilknytning
Og at få den tidlige skolestart til at fungere er en udfordring
for skolerne, mener Kira Saabye Christensen, der er lektor ved Københavns
Professionshøjskole og forsker i overgangene mellem dagtilbud, SFO og skole.
”Der er rigtig mange børn til meget få voksne de fleste
steder. Og det er i sig selv ikke den bedste start for børn i skolesystemet –
at møde så mange nye børn i så løse strukturer med så få voksne, som der ofte er i SFO’en,” siger hun og
forklarer de betingelser, der gør det svært: De pædagoger, der er i SFO’en, er knyttet til de børn, der allerede går på skolen og skal nu også rumme en masse nye børn, for hvem alting er nyt.
Desuden har de voksne andre opgaver i løbet af dagen.
”Det gør, at de voksne ikke kan følge børnene i løbet af dagen, og det betyder,
at de kan have svært ved at få indblik i, hvilke børn, der er udenfor og hvem der skal støttes. Det
kræver, at der er en fast gruppe voksne om børnene,” siger Kira Saabye Christensen,
der har set, hvordan SFO-livet udspiller sig for børn, der starter i skole, hvor der er ganske få voksen-ressourcer tilstede.
Dårlig skolestart sætter sig i børn
Det gør det svært for SFO-medarbejderne at lære de enkelte
børn at kende, dele børnene op i mindre grupper og give dem en kærlig start, som er det, personalet gerne vil, forklarer hun.
”Vi ved fra forskningen om overgange fra børnehave til
skole, at det vigtigste for børnene er at føle, at de hører til, og at man er i
gang med at opbygge relationer til de andre børn og de voksne. Det er det, der skal til for at få en god start på skolen, og det får de ikke, hvis de ikke støttes tilstrækkeligt.”
En dårlig skolestart kan tage lang tid at få bugt med, mener
forskeren. For det kan skabe mistrivsel for børn, hvis de oplever, at ’her hører
jeg ikke til, skole er ikke for mig’.
”Børn er oftest bekymrede for at starte i skole og spørger
sig selv, om de er gode nok til det, skolen kræver, og bekymrede for, om de nu kan finde sig til rette. Det er
enormt vigtigt at få afkræftet deres bekymringer, lige så snart de kommer i skole. Ellers kan
det sætte sig i dem og skabe mistrivsel og modvilje mod skolen.”