Annonce

Her er løsningen: Hjemmeplejen kan slippe for ærgerlige P-afgifter


I årevis har kommunerne for de store byer ikke kunnet finde en løsning på, hvordan deres ansatte i hjemmeplejen kan undgå parkeringsafgifter, især i aften og nattetimerne. Men løsningen findes allerede, kan Fagbladet FOA nu fortælle.

Annonce

Det er ikke altid nemt for hjemmeplejen at finde en ledig parkeringsplads – især ikke i de store byer om aftenen og natten. Robert Wengler/arkiv/genrefoto

Af Alexander Pilgaard Kjær
Journalist

Af Sara Rested Suri
Journalist

Annonce

I de store byer kører mange ansatte i hjemmeplejen om natten rundt og rundt for at lede efter ikkeeksisterende parkeringspladser. 

Det resulterer i, at medarbejderne ofte er nødsaget til at parkere ulovligt og risikerer at få en parkeringsafgift, som de selv hæfter for.

Indtil nu har det lignet et uløseligt problem. For de ansatte har fået at vide, at det ikke kan lade sig gøre at indrette specielle parkeringspladser til plejepersonale.

Men det kan det – i et skriftligt svar til Fagbladet FOA skriver Transportministeriet nemlig følgende:

”Transportministeriet kan oplyse, at færdselsloven § 92, stk. 1, nr. 1 giver en kommune mulighed for at reservere parkeringspladser til særlige formål. Det kræver samtykke fra politiet, og kommunen skal kunne begrunde, hvorfor en reservation af parkeringspladser er nødvendig.”

I paragraffen, som har været igennem hænderne på Vejdirektoratet og Transportministeriet, står der tydeligt, at:

”Vejmyndigheden for en offentlig vej kan med samtykke fra politiet træffe færdselsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning [...] Der kan blandt andet træffes bestemmelser om parkering og standsning.”

Rådmand: ”Det er lidt tosset”

I Aarhus Kommune modtog rådmand for sundheds- og omsorgsforvaltningen Christian Budde (V) også selv den 29. juni et svar fra Transportministeriet om samme sag. Han glæder sig over afklaringen fra ministeriet.

”Det er lidt tosset, at vi ikke har været dygtigere til at kommunikere klart om det før, og så kan man jo pege fingre ad ministrene eller kommunerne. Men i hvert fald er den gode nyhed jo, at nu har vi fået klarhed over det,” siger han.

- Hvordan vil I så løse problemet?

”Jeg har faktisk et møde med mine kollegaer i 6-by-samarbejdet (Aarhus, København, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg, red.) på fredag, hvor vi har sat det på som et punkt, hvor jeg vil fortælle om udmeldingen fra Transportministeriet og finde ud af, hvad vi hver især kan gøre, og hvad vi kan gøre sammen,” siger Christian Budde.

”Det er en enormt uholdbar situation, at vores gode kollegaer i hjemmeplejen – særligt aften og nat – har bøvl med at finde parkeringspladser. Det fylder for meget og påvirker deres arbejdsmiljø og vores borgere, der nogle gange får for sent besøg af hjemmeplejen. De teams i hjemmeplejen, der har sagt, at de er særligt udfordret, har vi allerede givet en parkeringsapp, som de kan bruge på samme måde, som når man privat skal parkere sin bil,” tilføjer han.

Fik bøde efter nødkald

En af dem, der i årevis har været ramt af den manglende løsning på området, er gruppeleder for den udekørende aftenvagt i Indre By/Christianshavn Charlotte Just, der tidligere arbejdede som udekørende aftenvagt.

Charlotte Just husker at få et nødkald, da hun en aften kører rundt i Indre By/Østerbro i København. En borger ligger og kramper på gulvet, så hun suser afsted og parkerer den kommunale hjemmeplejebil nede foran adressen. Oppe i lejligheden ringer hun akut efter en ambulance, der kommer med udrykning og parkerer ved siden af Charlottes bil.

”Da jeg så kommer ned igen, opdager jeg, at jeg har fået en parkeringsafgift. Ambulancen, der holder ved siden af min bil, og som jo viser, at der er sket noget alvorligt, har ikke fået en,” siger Charlotte Just.

Det er ikke den eneste gang, at hun fik en ærgerlig afgift, da hun arbejdede i den udekørende hjemmepleje. I de godt syv år, hun var udekørende, fik hun fem bøder, og hun siger, at hun langt fra er den, der har fået flest.

I sin stilling som gruppeleder modtager Charlotte Just hver måned parkeringsafgifter fra sine medarbejdere, som, fordi københavnerne er hjemme i aften- og nattetimerne, er nødsaget til at parkere ulovligt for at holde trit med køreplanen. Og hvis de ikke parkerer ulovligt, kan de risikere at skulle køre rundt og rundt og i sidste ende parkere langt fra borgerens adresse.

Frustration blandt medarbejderne

Social- og sundhedshjælper Heidi Nielsen kører som aften- og nattevagt i Brønshøj/Husum. Hun har aldrig selv fået en parkeringsafgift, men hendes kolleger har inden for det seneste halve år fået en håndfuld stykker. Og problemet med ikke at kunne finde en lovlig parkeringsplads kender hun særdeles godt:

”I nogle af de områder, vi kører rundt i, er det næsten umuligt at finde en plads. Og i min køreplan er der ikke lagt nogen kørselstid ind – den er indregnet i den visiterede tid. Så hvis jeg bruger 15 minutter på at køre rundt uden at kunne finde en parkeringsplads, skrider planen allerede der,” siger Heidi Nielsen.

Hun og kollegerne taler en del om problematikken. At de stresser over det og er frustreret. For de kan ikke udøve den pleje og omsorg, som både de og borgerne ønsker, fortæller Heidi Nielsen:

”Jeg ved, at jeg er tidspresset, allerede når jeg kommer ind til borgeren. Og det gør, at jeg ikke kan levere den service, jeg gerne vil, fordi jeg hele tiden har køreplanen i baghovedet. Det går ud over nærværet og omsorgen for borgeren.”

107 ubetalte bøder

Det er ikke kun i København, at hjemmeplejen har problemer med at finde parkeringspladser. Århus Stiftstidende har skrevet om problemet i Aarhus Kommune, og fra Odense Kommune har Fagbladet FOA fået tal på de parkeringsafgifter, som ikke er blevet betalt af medarbejderne. Mellem 2018 og 2022 er der hele 107 ubetalte P-afgifter, hvor parkeringsfirmaer har sendt rykkere til kommunens forvaltning. Oven i det kommer så mørketallet for alle de P-afgifter, der er betalt.

Sundheds- og omsorgsborgmester i Københavns Kommune Sisse Marie Welling (SF) siger i et skriftligt svar til Fagbladet FOA:

”Det er meget positivt med de nye signaler, som forhåbentlig kan bane vejen for, at vi kan finde en lokal løsning på problemet med manglende parkeringspladser til hjemmeplejen. Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen er i fuld gang med at undersøge konkrete løsninger.”

Fagbladet FOA har også været i kontakt med Odense Kommune, som ikke er vendt tilbage inden deadline.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev