I FOA ønsker vi, at de ufaglærte ansatte i dagtilbud, SFO’er og fritidshjem, skoler og botilbud skal uddannes. Det gør vi, fordi det øger kvaliteten af det pædagogiske arbejde og den enkeltes tilknytning til arbejdsmarkedet.
En ny FOA-undersøgelse blandt 926 pædagogiske assistenter dokumenterer, at mange ledere anerkender den pædagogiske assistentuddannelses kvaliteter. I perioden 2011-2020 er 32 procent af dem, der har taget uddannelsen, blevet opfordret til at gøre det af deres leder.
Undersøgelsen viser også, at mange har en del erfaring, inden de går i gang med at uddanne sig til pædagogisk assistent. Knap halvdelen havde over 10 års erfaring med pædagogisk arbejde før uddannelsen, og knap en fjerdedel havde mellem 5-9 års erfaring.
Det er da også en rigtig god investering for arbejdsgiverne at uddanne ufaglært personale, som allerede har vist, at de er dygtige medarbejdere, og som har et klart billede af, hvilket job der venter dem efter uddannelsen.
De elever, som ikke har erfaring fra pædagogisk arbejde, når de starter på uddannelsen, ved også, hvilket arbejde der venter dem. Der er nemlig fokus på det pædagogiske håndværk i uddannelsen, hvor de lærer at besvare spørgsmålene: Hvilke aktiviteter skal vi tilbyde børnene/borgerne og hvorfor?
De pædagogiske assistenters tid er kommet. Fordi det er en sikker investering med et tårnhøjt afkast, når det gælder bedre kvalitet i vores dagtilbud.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.