I takt med hjertets pumpen følger Kim Poulsen blodet strømme frit og ubesværet rundt i kredsløbet. Som elev på Randers Social- og Sundhedsskole er han i gang med at løse en opgave, hvor han skal forklare behandlingen ballonudvidelse.
Men i stedet for at læse sig til svaret i lærebogen har han taget Virtual Reality(VR)-briller på og ser ind i en virtuel krop. Ved hjælp af to fjernkontroller kan han lag for lag skrælle ind til hjertet. Og med et par tryk på knapperne kan han ovenikøbet sætte en forsnævring ind i kranspulsåren og se, hvad det gør ved resten af kredsløbet.
”Pludselig ændres hjerterytmen til krampetrækninger. Det er helt livagtigt og realistisk med farver. Det ligner, du står inde i en krop,” siger Kim Poulsen, der er i gang med at uddanne sig til social- og sundhedsassistent.
VR vinder frem
Læs også: Virtual Reality styrker viden om samspillet mellem børn og voksne
Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark har undersøgt udbredelsen af VR i undervisningen på sosu-skolerne, og ifølge centerkoordinator Thomas Eggersen er de ved at tage teknologien til sig.
”Det er i sin spæde start, men vi kommer helt sikkert til at se mere af det. Nogle af skolerne er også begyndt at lave deres egne produkter,” siger Thomas Eggersen.
Videnscentret har også spurgt til læringsudbyttet blandt eleverne. Ud af de 169 elever, der har svaret, vurderer fire ud af 10, at læringsudbyttet ved at bruge VR er højere end i den øvrige undervisning.
Giver anden form for læring
Gunver Majgaard, lektor på Syddansk Universitet og ph.d. med speciale i digitale læringsmidler, ser positivt på udviklingen. Ifølge hende kan VR gøre det nemmere at forstå anatomi, fordi man kan se eksempelvis hjertet tredimensionelt og opleve det pumpe.
”Desuden kan eleverne virtuelt gennemleve typiske situationer fra hjemmeplejen med personlig pleje eller at sætte sig i en dement borgers sted. Det kan hjælpe eleverne til bedre at forstå den sårbare målgruppe, de skal arbejde med. VR-oplevelser kan også motivere eleverne til at tilegne sig mere teoretisk viden om for eksempel demens, og hvordan man arbejder med demente.”
Kan sætte sig i patientens sted
Læs også: Ny uddannelse spreder sig til flere sosu-skoler: Mød eleverne her
I 2012 tog Kim Poulsen uddannelsen til social- og sundhedshjælper, og dengang var VR ikke en del af undervisningen.
”Det kan godt være svært at koble teori og praksis, det kan jeg huske fra min første uddannelse. Nu hvor vi har haft teorien og bagefter prøver virtual reality, så hænger det meget bedre fast. Med VR kan jeg fra alle vinkler følge med i, hvordan blodet pumpes rundt. Jeg kan også se, at en blodprop rent faktisk er udenpå hjertet,” siger han.
Som færdiguddannet vil han gerne arbejde i et lægehus. Med den nye teknologi føler han sig styrket i mødet med patienterne, når han skal ud i den somatiske praktik på sygehuset.
”Når jeg står over for en patient, der skal have lagt en stent ind, vil jeg kunne relatere til den oplevelse, jeg har haft med VR. Det gør, at jeg bedre kan snakke med patienten om, hvad det er, han skal igennem.”