Rengøringsassistent Belma Zunic har været aldeles tilfreds, siden hun sidste år fik papir på, at hun nu er kalde sig hospitalsserviceassistent. I løbet af de i alt 24 uger, uddannelsen tog, fik hun masser af ny viden og færdigheder, som hun nu brænder for at bruge i sit daglige arbejde.
Der er dog én detalje, som hun ærgrer sig lidt over:
”Vi skulle have haft det tilbud meget tidligere. Vi kunne have været så meget mere til nytte over for både pårørende, patienter og personale. Men det er der ikke noget at gøre ved. Nu må vi bare glæde os over, at vi er i gang,” siger Belma Zunic.
Diagnoser, mad og omsorg
Hun er 48 år, arbejder på Bornholms Hospital og gennemførte med støtte fra Ufaglært til Faglært-puljen uddannelsen sammen med 28 kolleger. Og hospitalet blev dermed det første herhjemme, hvor alle fastansatte i rengøringsgruppen er faglærte.
”Og det er jeg stolt over. Jeg lærte om nye rengøringsteknikker. Om sygdomme og diagnoser, om patienttransport og forflytninger og om servering af mad. Jeg lærte om sorg og lindring, om omsorg og nærvær,” siger Belma Zunic og fortsætter:
”Og så lærte jeg at forstå, hvorfor patienter reagerer som de gør. Jeg vidste jo godt, at de reagerer forskelligt, men jeg vidste ikke altid, hvad jeg skulle gøre. Man ved jo ikke, hvad der gemmer sig bag døren, når man går ind på en sengestue, og det var godt at få sat ord på.”
Belma Zunic har allerede benyttet nogle af sine nye færdigheder. Men der er stadig områder, hvor hun gerne vil inddrages.
”De andre faggrupper har taget godt imod, at vi nu er hospitalsserviceassistenter. Men det kommer først til at virke for alvor, når alle er klar over det og ved, at vi faktisk godt kan give en hjælpende hånd. At vi for eksempel kan træde til, hvis en patient skal flyttes, og der ikke lige er en portør til stede. At vi kan meget mere end at gøre rent,” siger hun.
Belma Zunic og alle hendes kolleger kom på en ny overenskomst og gik op i løn, da de var færdige med at uddanne sig.