Annonce

Portør foran båre

Sådan slipper portører for tomme ture


Overblik over samtlige opgaver. Al information samlet ét sted. Øget faglig stolthed. Nyt bestillingssystem til portører skaber tid til omsorg.

Annonce

Portør Michael Jensen er glad for den nye app Systematic. Han oplever blandt andet større nærvær med patienterne. Iben Gad

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

“Hvad er der sket med dine fødder Kurt? Jeg kan se, du har forbindinger på.”

Portør Michael Jensen har lige hentet Kurt på røntgen for at køre ham tilbage til enestuen. Ren rutine for en portør, men denne dag har Michael Jensen tjekket appen Systematic på mobilen, før han hentede Kurt hos radiograferne.

Systematic er et nyt bestillingssystem til portører, der netop er kommet op at køre på samtlige hospitaler i Region Hovedstaden.

Og det er dødsmart, hvis du spørger Michael Jensen. Det giver nemlig overblik over samtlige opgaver. Nu er der ingen tomme ture.

Afdelingerne lægger opgaverne ind i appen, og portørerne kan selv byde ind på en tur, hvis de kan se, de er i nærheden. Det betyder, at al information er samlet ét sted, og Michael Jensen og hans kolleger kan koncentrere sig om det væsentlige: Nemlig patienten.

“Da vi koordinerede over radioen, kunne jeg glemme halvdelen af, hvad vi aftalte. Det nye system husker for mig. Det øger patientsikkerheden og giver mig mere tid til omsorg,” fortæller Michael Jensen.

Læs også: Sundhedsminister om coronaberedskab: Vi får brug for alle. Også pensionister og studerende

Jeg er mere til stede

Som noget særligt fremhæver Michael Jensen, at patienternes CPR-numre er registreret ved hver tur. Da kommunikationen foregik over radio, måtte afdelingen ikke sige numrene højt, så Michael Jensen fik blot et navn.

“Problemet er, at der kan være flere, der hedder Bente Madsen på en afdeling, så der var reelt en risiko for at hente den forkerte patient. Den frygt er elimineret nu,” fortæller Michael Jensen, der oplever større nærvær med patienterne.

“Fordi jeg ikke hele tiden taler i radioen, er jeg mere til stede. Min oplevelse er, at patienterne kan mærke det. Selv opfatter jeg det som et hak opad i professionalisme,” forklarer Michael Jensen.

Læs også: Sosu-formand om mangel på værnemidler: Lad være med at panikke

Faglig stolthed

Som noget nyt gemmer Systematic samtlige data fra alle opgaver, og ved hver eneste tur bliver der målt på intet mindre end 72 punkter. Blandt andet hvornår opgaven blev bestilt, sendt ud, booket, påbegyndt og afsluttet. 

Så når portørerne bliver mødt med, at afdelingerne har måttet vente ‘virkelig lang tid’ på, at portørerne dukkede op, er det nu blevet muligt at bevise det modsatte.

“Vi har ofte måttet høre for, at vi var for langsomme. Nu viser det sig, at det er forkert. Data fra systemet dokumenterer faktisk det modsatte: Vi er hurtige. Det er selvfølgelig noget, der styrker den faglige stolthed,” fortæller Michael Jensen.

“Og så gør det naturligvis ikke min begejstring mindre for det nye system,” lyder det fra Michael Jensen.

Sådan fungerer Systematic

  • Via en app på telefonen har portørerne samtlige informationer om ture og opgaver samlet i en let oversigt.
  • Portørerne kan selv tage en opgave ind – ligesom en taxa.
  • Systematic erstatter Ascom, der også var et elektronisk bestillingssystem. Men modsat Ascom, hvor kun halvdelen af afdelingerne på hospitalet var inkluderet, er det nu samtlige afdelinger, der er med.
  • Samtlige hospitaler i Region Hovedstaden er oppe at køre med det nye portørbestillingssystem.

Fakta

En tilfældig dag på Rigshospitalet blev der:

  • Transporteret 893 patienter.
  • Kørt 1633 ture - 92 hasteopgaver og 7 livstruende.
  • Gået gennemsnitligt 10-20 km for hver portør.

Kilde: Region Hovedstaden

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev