Der er for få ansatte i de danske dagtilbud. Det erkender man nu i både rød og blå blok. Hvis ikke normeringerne øges, kan dagtilbuddene ikke leve op til loven om en styrket pædagogisk læreplan, som understreger, at alle børns trivsel skal sikres gennem hele dagen.
I FOA peger vi på tre grupper af børn, hvor det helt åbenlyst haster med at sikre bedre normeringer. De mindste børn, fordi de er særligt følsomme over for manglende voksenkontakt, de børn, der tidligere blev indskrevet i specialtilbud, og de særligt udsatte børn.
Børn, der tidligere blev indskrevet i specialtilbud, indskrives nu i almindelige dagtilbud, uden at der følger tilstrækkeligt med støttetimer med til børnene. Og vores medlemmer oplever derfor dagligt frustrationer over ikke at kunne sikre alle børns trivsel, fordi inklusionen udhuler deres normering.
De fattige kommuner har flest børn fra udsatte familier, og 100 daginstitutioner har derfor for nyligt fået statsstøtte til at ansætte en pædagog mere. I 2020-2022 er der yderligere 450 daginstitutioner, der får en pædagog eller pædagogisk assistent mere til de 0-2-årige børn. Det er rigtigt godt, men vi er ikke helt i mål. Normeringerne er stadig utilstrækkelige for de udsatte børn i børnehaven.
Regeringsgrundlaget for en ny regering skal derfor indeholde et løfte om øgede normeringer i dagtilbud. Alle dagtilbud skal have en grundnormering, der sikrer, at alle børn trives, og at ekstra opgaver udløser højere normeringer.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.