Faglig kritik er, når en medarbejder får ros af sin leder for at ville se et barns handling ud fra barnets perspektiv.
Faglig kritik er også, når en medarbejder undrer sig over, at en kollega afviser et barns spørgsmål med svaret: “Det ved jeg ikke”, i stedet for at svare “Lad os undersøge det sammen.”
En undersøgelse blandt FOAs medlemmer viser, at det står rigtigt skidt til med den faglige kritik i daginstitutionerne. 1 ud af 4 får aldrig faglig kritik af deres arbejde fra deres leder. Og halvdelen af dem, der får faglig kritik af deres leder, får det sjældnere end månedligt.
Den kultur skal ændres, hvis vi skal lykkes med at øge kvaliteten i daginstitutionernes pædagogiske arbejde.
Professor Charlotte Ringsmose og lektor Lone Svinth undersøgte for nylig læringsmiljøet
i 20 dagtilbud, der var udpeget til at være eksemplariske i deres pædagogiske
arbejde. På samme stue oplevede de høj og lav faglig kvalitet!
De fandt høj og lav kvalitet i to forskellige huse, som tilhørte den samme institution.
Og de fandt, at den gode praksis i en daginstitution ikke automatisk spredte sig til andre daginstitutioner i samme kommune.
Hvis daginstitutionerne skal leve op til lovgivningen og til både ledere og ansattes fælles ønske om at give børnene et udfordrende og et trygt læringsmiljø, så kræver det faglig kritik.
Faglig kritik er en forudsætning for faglig udvikling. Og det er ledernes ansvar at skabe
en kultur, hvor man både som leder og medarbejder får og giver faglig kritik.