Region Midt besluttede i forsommeren, at rengøring og en lang række servicefunktioner på regionens hospitaler skal udføres af serviceassistenter. Det er en klog og visionær beslutning.
Den er ikke kommet pludseligt, og forud for beslutningen kortlagde regionen fordele og ulemper ved at overlade arbejdsopgaverne til en veluddannet gruppe, der kan påtage sig omkring 800 funktioner indenfor 15 forskellige arbejdsområder.
Regionen har over for Fagbladet FOA understreget, at øvelsen ikke går ud på at spare penge. Det er positivt. Men jeg er alligevel glad for, at analysen af syv hospitalsafdelinger har vist, at ressourceoptimering – bedre udnyttelse af medarbejdernes tid – både fører til en besparelse og samtidig giver bedre kvalitet i rengøringen og andre serviceopgaver.
For os i fagforeningerne er det selvfølgelig afgørende, at løsningsmodellen også er til fordel for vore medlemmer. Det er der tale om her. De skal påtage sig mange flere forskelligartede opgaver, men til gengæld bliver det hårde – og ofte ensformige – rengøringsarbejde fordelt på flere kolleger.
Det betyder, at vi kommer de ensidigt gentagne arbejdsopgaver til livs, og det styrker både trivsel og arbejdsglæde, at medarbejderne har så bred en vifte af opgaver som muligt.
Region Midt har således truffet en god beslutning, der styrker medarbejdernes fleksibilitet og gør serviceassistenterne til det bærende koncept for løsning af serviceopgaver.