Endelig lykkedes det at få etableret en videregående uddannelse for serviceassistenter. I begyndelsen af året dimitterede første hold på akademiuddannelsen i Hygiejne- og Rengøringsteknik.
Tre af deltagerne er FOA-medlemmer, og dem er jeg specielt stolt af. Det er imponerende, at de har gennemført en krævende uddannelse – samtidig med, at de har passet deres arbejde.
Teorien tager udgangspunkt i de studerendes arbejdsdag. Det gør undervisningen nærværende og den nye viden relevant.
Tanken med akademiuddannelsen er blandt andet at uddanne dygtige ledere og mellemledere til rengøringsfaget. Det er afgørende, at der er kommet fokus på rengøring som et fag, der ikke bare kræver knofedt, men også viden og uddannelse.
For rengøring handler også om planlægning, materialekendskab og ikke mindst menneskekundskab. Flere af deltagerne har netop fremhævet, at ledelse og kommunikation er blandt de moduler, der har været mest interessante og brugbare.
De kommende ledere skal ikke bare selv have forståelse for rengøring på et højt niveau. De skal også formidle deres viden og vigtigheden af at gøre et godt stykke arbejde til deres medarbejdere – og det kan være svært, hvis de ligesom så mange andre lider under den vrangforestilling, at rengøring er noget, alle kan finde ud af.
Derfor er den del af uddannelsen, der videreuddanner serviceassistenter til dygtige og inspirerende ledere, måske den allervigtigste. Der er brug for dem, og kommunerne har længe efterspurgt dem.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.