Folkeskolen er under pres. Ressourcerne er for få, opgaverne for mange, og flere forældre vælger alternative skoler. Stigende bekymring over de muligheder, folkeskolen kan give eleverne, har fået FOA, 3F og Danmarks Lærerforening til at gå sammen i et initiativ for at sætte folkeskolen som Fællesskabets skole på dagsordenen.
I mine øjne er folkeskolen det vigtigste fælles udgangspunkt, vi har – og måske snart det sidste sammen med daginstitutioner og dagpleje.
Læs også: Klumme: Unfair og ulige konkurrence
Vi har ikke længere trykte aviser eller tv som fælles referenceramme for at kunne følge med i udviklingen i Danmark og resten af verden.
Og vi har ikke længere én samlet debat om alt det, der optager os. Og vi har ikke længere nødvendigvis én samlet kultur.
Fællesskaber opstår heldigvis på alle mulige måder og områder, men de er som oftest emne-, arbejdsmæssigt eller geografisk bestemt. Folkeskolen derimod har været og er fortsat det vigtigste fælles afsæt.
Læs også: Klumme: Ingen velfærd uden skat
Det er dér, vi møder jævnaldrende fra alle kanter af samfundet. Hvor vi i praksis lærer, at mennesker er forskellige, men at vi alligevel kan omgås og respektere hinanden trods ulige baggrund.
Det er også i folkeskolen, at vi får fælles forudsætninger for at blande os. Blande os på arbejdspladsen, i foreningslivet og i samfundsudviklingen. Kort sagt: Deltage i demokratiet.
Læs også: Stor reform på vej: Nyt praktisk gymnasium skal lokke flere unge til velfærdsfagene
At give alle elever lige muligheder for senere i livet at kunne træffe egne valg baseret på egne ønsker er ligeledes en kerneopgave. Men ikke mindst som lighedsskabende er folkeskolen på retræte.
Mulighederne for at give den målrettede indsats til den enkelte elev bliver ringere og ringere.
Det vil være katastrofalt for det danske samfund, som vi kender det, hvis folkeskolen mister sin rolle som det fælles udgangspunkt for langt de fleste af os. Derfor kaster de tre organisationer sig nu ind i debatten om at styrke Fællesskabets skole.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.