Du kan ikke tage for givet, at det beløb, der står på din lønseddel, er rigtigt. Det fortæller Linda Albrechtsen, der er faglig medarbejder i FOA Horsens.
Læs også: Løntjek giver tusinder til medlemmerne
Hun arbejder til dagligt med at tjekke de lokale FOA-medlemmers løn, og hun oplever, at der på over halvdelen af de løn sedler, hun får i hænderne, er lavet fejl. Og hvis fejlene har været lavet systematisk over en lang periode, kan det dreje sig om rigtigt mange penge.
“Jeg har sager, hvor folk mangler at få udbetalt en 50’er, men jeg har også oplevet, at et medlem næsten manglede at få udbetalt 100.000 kroner,” siger Linda Albrechtsen.
5 ting du skal vide om din lønseddel
Linda Albrechtsen fortæller, at der særligt er nogle fejl, der går igen på løn sedlen. Fagbladet FOA har derfor lavet en liste med nogle af de mest hyppige løn-fejl, som du skal være opmærksom på, når du får din lønseddel i hånden.
1.Husk dine funktionstillæg. Du skal huske at holde øje med de tillæg, du er berettiget til. Hvis du har en funktion som tillidsrepræsentant, planlægger eller noget tredje, så kan du have ret til tillæg. Der sker desværre fejl i indberetningerne af disse tillæg – tjek derfor, om dine tillæg stemmer på lønsedlen.
2. Hold øje med pensionen. Det er ikke alle arbejdsgivere, der husker at indbetale til din pension, selvom du har en arbejdsgiverbetalt pension. Husk derfor at tjekke på din lønseddel, om du får den pensionsindbetaling, du har ret til.
3. Husk, at du kan have krav på varslingstillæg. Du har som oftest krav på et varslingstillæg, hvis der med kort varsel bliver ændret i din vagtplan, eller du bliver kaldt på arbejde på en fridag. Varslingstillæggene afhænger af din overenskomst.
4. Glem ikke din fridøgnsperiode. Hvis fridøgnsperioden bliver for kort – fx hvis du få indlagt en ekstra vagt – kan du ifølge din overenskomst have krav på et tillæg.
5. Tjek din anciennitet. En af de typiske fejl er manglende anciennitet. Det er vigtigt at få afleveret dokumentation på tidligere erfaring og tjekke op på, at arbejdsgiver har fået det indberettet. Fejl i ancienniteten betyder, at du vil få en lavere løn, end du ellers burde, for jo højere din anciennitet er, desto højere løntrin bliver du indplaceret på.
Der er forskel på måden anciennitet opgøres på i det private og offentlige. På det private område tæller ancienniteten de fleste steder for den tid, du har været i firmaet. I det offentlige tæller ancienniteten, du har opbygget andre steder, også. Går du fra et privat firma til en stilling i det offentlige, skal du altså have din anciennitet med. I forhold til ansættelse, skal man være obs på, hvornår man har ret til at være månedslønnet, da dette også har betydning for bl.a. ancienniteten.
HUSK: Hvis du vil se, hvilke regler og rettigheder der gælder for dig, så tjek din overenskomst. Hvis du er offentligt ansat, kan du finde
din overenskomst her. Er du privat ansat, kan du finde mere information om
din overenskomst her.
Kilde: FOA.