Et af mine Facebook-bekendtskaber skrev forleden på Facebook om en episode, hvor han havde fået en – i hans optik – uberettiget p-afgift. Opslaget var garneret af et billede af den kvindelige p-vagt, som forsøger at flygte for at undgå mobilkameraet.
På samme måde har adskillige ansatte inden for pleje- og omsorgssektoren oplevet at blive hængt ud på sociale medier for eksempelvis tyveri, dovenskab, svigt og fejlmedicinering.
Det er nemlig ikke småting, som FOAs medlemmer bliver beskyldt for, når rasende borgere og ikke mindst deres pårørende ruller sig ud på hjemmesider, i blogs og på sociale medier som Facebook og YouTube.
For mange FOA-medlemmer er det blevet en reel erhvervsrisiko at blive hængt ud og chikaneret på sociale medier. Eksperter taler om en stigende tendens.
Mødt med foragt
FOA-medlemmer oplever blandt andet, at frustrerede borgere skriver grimt og nedsættende om dem på Facebook, og at nogle borgere garnerer tilmed opslagene med fotos og navns nævnelse. Facebook-opslagene kan sprede sig på rekordtid, da opslag om påstået svigt og ondskab over for udsatte sjæle naturligt nok får mange til at reagere skarpt for eksempel ved at dele og kommentere.
Som ansat er det selvsagt en stærkt ubehagelig og psykisk nedbrydende oplevelse at blive anbragt i den sociale gabestok. Chikaneret, mødt med foragt – og ude af stand til at svare igen.
Der er altid mindst to sider af en sag. Men en galoperende, følelsesladet shitstorm på Facebook baseret på ét opslag fra én frustreret person levner ikke mulighed for at høre alle de implicerede parter i en sag eller foretage et faktatjek – som et ordentligt redaktionelt medie ville gøre.
Dialog frem for chikane
Tingene er sjældent sort-hvide. En alvorlig anklage i Facebook-opslag kan vise sig at være misforstået, fejlagtigt og uberettiget, når retten har talt.
Et aktuelt eksempel så vi for nylig, da tre social- og sundhedsassistenter og en sygeplejerske på Bornholm blev frifundet i forbindelse med fejlmedicinering af en 80-årig kvinde, der efterfølgende afgik ved døden.
Fejl og uheldige episoder skal naturligvis frem i lyset. Men ensidige anklager på sociale medier gør i det lange løb ingen af de implicerede noget godt. Tværtimod.
Chikane-politik nu
I stedet for at lade sagen drukne i udokumenterede påstande, krænkelse og jagt på sympati-likes er noget så banalt som åben og ligefrem dialog og personlig kontakt naturligvis vejen frem. Her har såvel borgere som ledelser og ansatte ansvaret for at komme hinanden i møde.
Rådet til arbejdspladserne må derfor lyde: Hvis I ikke allerede har gjort det, så udarbejd en strategi og et beredskab for, hvordan I håndterer det, når – og ikke hvis – medarbejderne hænges ud.
Klummen har været bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA