Jo tidligere, der investeres i børns trivsel og udvikling,
jo bedre er pengene givet ud. Der findes
ikke længere et børne- og ungeudvalg,
som ikke ved, at amerikaneren James
Heckman har fået en nobelpris for at
dokumentere netop det.
Forskerne har i disse år fået politikernes
opmærksomhed, og et af de forskningsresultater,
som går igen i mange debatter, er,
at personalets uddannelse i dagtilbuddene har stor
betydning for et dagtilbuds kvalitet. Det bliver af
nogle oversat til, at kun flere pædagoger vil kunne
løfte kvaliteten. Det er
bare ikke det, forskningen
siger. Flere pædagogiske
assistenter i danske
dagtilbud vil også kunne
løfte kvaliteten.
I FOA ved vi godt, at
der i dag er rigtig mange,
meget dygtige dagplejere
og pædagogmedhjælpere
i
dagtilbuddene.
Vi ved, at deres
arbejde gør en
lige så stor forskel for børnenes trivsel
og udvikling som pædagogernes arbejde.
Men vi kan også se, at kravene til
personalet stiger, og at det på længere
sigt vil være nødvendigt at have
en pædagogisk uddannelse for at
kunne leve op til fremtidige krav.
Uddannelse til alle, som ønsker
det, er derfor et godt sted at starte,
hvis kommunerne ønsker personale
med en pædagogisk uddannelse
i dagtilbuddene. Og så skal vi i FOA
presse på for, at kommunerne ansætter
de pædagogiske assistenter, som
allerede er uddannet, og dem, som uddannes
fremover. Dagtilbud, der kender
deres værdi, vil jo gerne ansætte dem.
Klummen er også bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA