Pædagog Christina Olsson fra den integrerede institution Gullandsgården i København bruger observation og noter som et dagligt redskab, når hun skal tale med forældrene om, hvordan det går med deres børn.
Mikkel Østergaard
Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
Pædagog Christina Olsson har taget papir og kuglepen med på legepladsen i dag. Hun skriver ned, hvordan et af børnene, som har det lidt svært for tiden, interagerer med de andre børn.
Noterne skal hun bruge til en samtale med forældrene, fortæller hun:
“Vi analyserer først det, jeg skriver ned, når vi sidder sammen med forældrene, og sammen finder vi ud af, hvordan vi kan støtte barnet.”
Det er helt almindelig praksis på den integrerede institution Gullandsgården i København, hvor Christina Olsson er ansat. Her har man nemlig arbejdet målrettet med godt forældresamarbejde i over ti år.
Får flere budskaber igennem
“Vi oplevede, at vi ikke altid fik afleveret de budskaber til forældrene, som vi gerne ville. Vi var nok både lidt konfliktsky og troede samtidig, at vi sad med alle svarene. Det virkede utrolig dårligt, især under de svære samtaler. I dag går det meget bedre,” siger institutionens leder Gitte Kleis.
Den tid, personalet på Gullandsgården bruger på forældresamarbejde er godt givet ud. Det mener i hvert fald forsker i pædagogik ved professionshøjskolen UCC, Søren Laibach Smidt.
Sammen med kollegaen Suzanne Krogh har han undersøgt, hvad der kendetegner et godt samarbejde mellem det pædagogiske personale og forældrene.
Forskere: Glade forældre er nøglen
Forskernes konklusion er utvetydig: Det nytter at bruge tid og energi på at få et godt samarbejde med forældrene. Faktisk er det nøglen til børnenes trivsel.
“Børnene trives bedre i institutionen, og de får bedre støtte til at udvikle sig og til at komme gennem sværere tider, når det pædagogiske personale og forældrene kommunikerer godt sammen,” siger Søren Laibach Smidt.
Ifølge ham er god, ligeværdig dialog er et fællestræk ved institutioner, hvor forældrene synes, de har et godt samarbejde med personalet:
“I de gode institutioner husker personalet at vise interesse for forældrenes viden om barnet, så kommunikationen ikke bliver ensidig,” siger Søren Laibach Smidt.
Vil du vide mere?
Resultatet af Søren Laibach Smidt og Suzanne Kroghs forskning er udgivet i bogen ‘Forældresamarbejde der virker’. Bogen er støttet af FOAs Pædagogiske Udviklings Fond (PUF) og kan købes hos Dansk Psykologisk Forlag, dpf.dk.