Annonce

Portræt af Lene Østergaard Andreasen

Forsikringsselskab reagerede først på arbejdsskadesag efter trussel om retssag


FOA måtte true med en stævning, inden Lene Østergaard Andreasen endelig fik udbetalt erstatning efter en arbejdsulykke.

Annonce

Social- og sundhedsassistent Lene Østergaard Andreasen måtte vente i over to år på sin erstatning, fordi forsikringsselskabet ignorerede gentagne rykkere. Nu venter sidste etape, som kan betyde, at hun skal have mere i erstatning. Victoria Mørch Madsen

Af Morten Bruun
Journalist

Annonce

Otte skriftlige rykkere. Et utal af forgæves telefoniske henvendelser. Og endelig en stævning, som havde til formål at få en unødvendig langtrukken arbejdsskadesag afgjort i byretten.

Det er i meget korte træk det forløb, som social- og sundhedsassistent Lene Østergaard Andreasen har oplevet, fordi det forsikringsselskab, som skulle udbetale hendes erstatning efter en arbejdsulykke, i knap to år undlod at besvare alle former for henvendelser.

Reaktionen kom først, da FOA i november 2022 valgte at gå rettens vej. Som svar på stævningen tog forsikringsselskabet kontakt til retten og lovede at lukke den del af sagen.

Lene Østergaard Andreasen fik løfte om, at hun 31. januar i år ville modtage sine penge. Lidt administrativt bøvl betød dog, at der gik et par dage mere, før 134.000 kroner – efter skat – trillede ind på hendes konto.

”Jeg synes, de har behandlet mig tarveligt,” siger Lene Østergaard Andreasen.

Fik ødelagt skulder og hånd

Det hele begyndte 12. februar 2016, da den dengang 43-årige social- og sundhedsassistent på en nattevagt på et plejehjem i Roskilde kom ud for en ulykke, hvor hun beskadigede en skulder og en hånd så voldsomt, at hverken operation eller genoptræning kunne få hende tilbage i job.

AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) vurderede i første omgang hendes erhvervsevnetab til 25 procent, hvilket forsikringsselskabet accepterede og gav hende erstatning for.

Så nemt gik det ikke, da en ny foreløbig vurdering hævede hendes tab af erhvervsevne til 50 procent. Forsikringsselskabet var uenig og noterede i en meget kort indsigelse til AES, at man inden for tre uger ville begrunde klagen.

Ignorerede rykkere

Det skete aldrig, og da Ankestyrelsen i efteråret 2021 stadfæstede afgørelsen, var vejen definitivt banet for den forhøjede erstatning til Lene Østergaard Andreasen.

”Men jeg hørte ikke fra dem. Når jeg ringede til dem, fik jeg at vide, at min sagsbehandler ikke var på kontoret, men ville kontakte mig. Der skete bare ikke,” fortæller Lene Østergaard Andreasen.

Jeg synes, de har behandlet mig tarveligt.

Lene Østergaard Andreasen, social- og sundhedsassistent
Forinden havde selskabet ignoreret to rykkere fra AES, og da faglig konsulent Julie Hermind i FOA Roskilde forsøgte sig, var resultatet det samme. Heller ikke juristerne i FOAs arbejdsskadeafdeling havde held til at trænge igennem, før de efter fire skriftlige rykkere valgte at stævne forsikringsselskabet – og selskabet lovede byretten at overføre pengene til Lene Østergaard Andreasen.

”Vi beklager vores manglende svar på jeres henvendelser. Det er ikke i overensstemmelse med vores interne arbejdsgange,” lød det, da forsikringsselskabet i januar i år beklagede forløbet i en mail.

I oktober 2022 fik Lene Østergaard Andreasen tildelt førtidspension. Det betyder, at AES skal se på hendes erhvervsevnetab igen, og hun har krav på yderligere erstatning, hvis den endelige vurdering lander på mere end 50 procent.

”Så håber jeg virkelig på et bedre forløb,” siger hun og suppleres af Julie Hermind fra FOA Roskilde:

”Det er i orden, at et forsikringsselskab kan klage til Ankestyrelsen, men ikke på den her måde. I sidste ende er det allerværst for den person, der er kommet til skade og skal bruge erstatningen som kompensation for den løn, man mister.”

Af hensyn til Lene Østergaard Andreasen og den videre sagsbehandling har Fagbladet FOA accepteret ønsket om at anonymisere selskabets navn.

Eksplosion i klager fra forsikringsselskaber

Siden 2017 har forsikringsselskaberne fordoblet antallet af klager til Ankestyrelsen over de afgørelser, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har foretaget i sager, der handler om arbejdsulykker. De mange ekstra klager har dog ikke ændret på antallet af sager, hvor forsikringsselskaberne har fået medhold. Antallet af såkaldte ’omgørelser’ ligger nemlig stabilt på mellem 350 og 450 om året. Tilsvarende ligger antallet af sager, der skal behandles af Ankestyrelsen, også stabilt på mellem 1.850 og 2.050. I begge tilfælde dog med et markant udsving i 2021 på grund af corona-afgørelser.

Kilde: Aktindsigt til ankestyrelsen
+

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev