En ny evaluering af den pædagogiske assistentuddannelse viser, at 9 ud af 10 kolleger oplever, at de pædagogiske assistenter har de faglige kompetencer, der er relevante for arbejdet i den institution, hvor de er ansat.
9 ud af 10 ledere vurderer, at de pædagogiske assistenter især er kompetente til selvstændigt at etablere og indgå i omsorgsfulde relationer med institutionens målgruppe.
Børne- og Undervisningsministeriet står bag evalueringen på baggrund af et politisk ønske om at vide, om uddannelsen uddanner til den pædagogiske praksis, der venter de pædagogiske assistenter efter endt uddannelse.
Med andre ord ville man vide, om der var brug for at justere i uddannelsen.
Det er derfor opløftende at få slået fast, at de kolleger, som hver dag ser pædagogiske assistenter i samspil med børn, unge og andre borgere, vurderer, at de har de relevante faglige kompetencer.
Næsten alle færdiguddannede pædagogiske assistenter (98 procent) oplever selv i høj grad, at uddannelsen gav dem kompetencer, viden og færdigheder, som de bruger i deres daglige arbejde, og lige så mange føler sig godt klædt på til at varetage deres arbejdsopgaver.
Pædagogisk Sektor i FOA håber, at flere pædagogiske arbejdspladser på baggrund af evalueringen vil lave elevaftaler og ansætte flere pædagogiske assistenter – i tryg vished om, at de relevante faglige kompetencer er til stede.
Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.