Annonce

Annemette Christiansen. Sorggruppe

Sorggruppeleder: ”Skolen skal også være et rum til at tale om de ting, der er svære”

Det skal være en naturlig del af skolens kultur at tage hånd om børns sorg, siger pædagog Annemette Christiansen, der er sorggruppeleder på en skole.

Annonce

Annemette Christiansen har selv prøvet at miste og ved, hvor vigtigt det er at tale om døden og sorgen som en naturlig del af livet. ”I skolen kan børnene opleve både at græde og grine, når de glemmer sorgen for en stund. De skift er noget af det vi taler om i gruppen.” Jørgen True

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

Min erfaring med børn er, at de tager alt med ind i skolerummet. Deres erfaringer. Deres følelser. Deres sorg, hvis de har mistet. Alt er medvirkende til, hvordan de udvikler sig,” fortæller Annemette Christiansen. 

Til daglig arbejder hun som ressourcepædagog 
i folkeskoleafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium i København, hvor hun i de seneste tre år også har ledet en række sorggrupper for elever, der har mistet et nært familiemedlem. 

”For langt de fleste er skolen et velkendt 
sted med lærere, de er trygge ved. Det er derfor et godt udgangspunkt for at tale om de ting, der er svære,” siger Annemette Christiansen, der mener, at det skal være en naturlig del af skolens kultur at tage hånd om børns sorg og tilbyde et rum, hvor de kan møde andre i samme situation. 

Læs også: Arbejdspladser mangler sorgpolitik

Afhjælper ensomhed 
Det var ikke Annemette Christiansens egen idé at etablere en sorggruppe. Men da en kollega bragte det på banen for tre år siden, greb hun bolden: 

”Ja, det er sindssygt vigtigt det her,” 
tænkte hun. Hun har ikke haft mange elever. Gudskelov, som hun siger. Men det gør ikke sorggruppen mindre væsentlig, pointerer hun. 

”Børnene er ofte meget ensomme. Det 
går igen fra flere i gruppen, at de ikke føler, at andre forstår dem. Ligesom hos os voksne er døden stadig et tabu, når begravelsen er overstået. Nogle af børnene siger for eksempel: ’Det er svært, når jeg græder, for så bliver andre nogle gange utilpasse’. Min oplevelse er, at gruppen mindsker børnenes følelse af at være anderledes,” siger Annemette Christiansen. 

Sådan fungerer sorggruppen

  • Ved hvert skoleårs start sender Annemette Christiansen et brev ud til alle forældre på Aula og en mail til alle sine kolleger på folkeskoleafdelingen, hvor hun fortæller, at sorggruppen eksisterer, og hvad formålet er. 
  • Annemette Christiansen kan både blive kontaktet af lærere, forældre og elever og starter med en forsamtale; typisk med en forælder og barnet selv. Herefter får de lov til at tænke over, om det er noget for dem.
  • Hun har en fast ugedag hver 14. dag, hvor der er lagt en lektion til sorggruppen. Nogle elever henter hun i klassen, andre kommer selv. Det afhænger af alder, og hvordan barnet har det.
  • Nogle kommer enkelte gange. Andre bliver ved i mange måneder.

Kilde: Ressourcepædagog og sorggruppeleder Annemette Christiansen

+

Lille indsats med stor betydning 

Selv har hun ikke den store berøringsangst overfor sorg og død. Måske fordi hun både har været i praktik hos en bedemand og været frivillig ved Børnetelefonen. Det var et kursus i sorggruppeledelse Kræftens Bekæmpelse, der for alvor kickstartede Annemette Christiansens motivation for at starte en sorggruppe. Her fik hun nogle redskaber, hun kunne sætte i spil med børnene og ikke mindst overblikket over, hvordan hun skulle komme i gang. 

”Det er en lektion hver anden uge, så 
det er ikke mange ressourcer, man bruger på det, men den forskel, det kan gøre, den er stor,” siger Annemette Christiansen. 

En væsentlig del af sorggruppearbejdet 
er også at sparre med kolleger, der kan have brug for hjælp til, hvordan de som lærere tackler det i klassen. Indimellem ’låner’ de Annemette Christiansen til at holde oplæg om det at miste, og eleverne kan stille spørgsmål. 

”Vi har 28 i hver klasse, og der kan være 
nogle elever, der går under radaren. Jeg forsøger at gøre mig så synlig som mulig, så jeg bliver mere tryg at gå til.”

Tag et kursus i sorggruppeledelse

Kræftens 
Bekæmpelse tilbyder et tredages kursus i sorggruppeledelse. Kurset er særligt målrettet ansatte i skoler, SFO’er, sundhedspleje samt frivillige, der vil gøre en forskel for børn i sorg.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev