100.000 flygtninge, hvoraf op imod halvdelen er børn, kommer til at mærkes i de danske daginstitutioner.
Der vil helt sikkert blive flere børn i klassen og daginstitutionerne, og det vil blive svært for kommunerne at overholde kvadratmetergrænser og normeringer, advarede Martin Damm, formand for Kommunernes Landsforening, ovenpå regeringens opjusterede forventning til, hvor mange ukrainske flygtninge, Danmark kommer til at tage imod. Nogle steder i modtagespor, andre steder på de eksisterende stuer i de eksisterende dagtilbud.
Cirka 30.000 flygtninge er allerede nu kommet til Danmark fra Ukraine, vurderede integrationsminister Mattias Tesfaye (S) for nogle dage siden, og mange af dem er børn.
Og det er en meget stor opgave, også pædagogisk, siger Susanne Bregnbæk, lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole, der har forsket i emnet og er medforfatter til bogen 'Flygtningebørn i daginstitutioner' og understreger, at hun ikke har specifik viden om ukrainerne, men studerede pædagogernes møde med flygtningebørnene særligt fra Syrien, men også fra Afghanistan, Iran og Irak i 2015.
Læs også: 3 gode råd til at tale med børn om krigen i Ukraine
Børnene har traumer
"Det er klart en kæmpe opgave for pædagogerne at tage flere ind og overskue mere, også ovenpå corona, der var hård for dagtilbuddene. Mange steder er der allerede problemer med normeringerne. Her er det virkelig vigtigt, at vi ser på fordelingen af børnene, for nogle institutioner har mere overskud end andre," siger hun og peger for eksempel på de udsatte boligområder, hvor det mange steder for eksempel ikke vil være oplagt at tage 10 børn ekstra ind, fordi de allerede i forvejen arbejder med børn i udsatte positioner.
"Der skal et overskud til, for det er børn, der gennemlever sorg og savn. Måske har de oplevet krig og bomber, de har sagt farvel til deres fædre og skal bo et nyt sted med et sprog, de ikke forstår, og måske har de aldrig gået i daginstitution før, samtidig med, at de ikke aner, om de skal være her i kort eller lang tid. Det er afgørende, at der bliver skabt tillid," siger Susanne Bregnbæk.
Men hvordan skaber man tillid? Især på et sprog, barnet ikke forstår?
Her giver Susanne Bregnbæk tre gode råd til dig, der skal modtage børnene.