Annonce

Jesper Westpals

Plejecenter med mange tosprogede ansat:
Alle ansatte skal kunne være hos alle borgere


Bøgeskovhus plejecenter gør op med diskrimination fra borgere ved hjælp af dialog. Her er det tanken, at alle ansatte skal kunne pleje alle borgere – uanset, hvilken etnicitet de har.

Annonce

Det er vigtigt for centerchef Jesper Westphal, at alle ansatte kan hjælpe alle borgere på Lokalcenter Bøgeskovhus i Viby J. Tor Birk Trads

Af Anja Skov Granerud
Journalist

Annonce

Jesper Westphal er centerchef for plejecentret Lokalcenter Bøgeskovhus, hvor omkring 30 procent af plejepersonalet har en anden etnisk oprindelse end dansk. Eller som han kalder dem ’danskere med en anden etnisk baggrund’. For ham er det nemlig vigtigt at påpege, at en anden baggrund ikke gør en stor forskel.

”Vi er en virksomhed, hvor der er plads til alle. Vi går efter de bedste medarbejdere, og derfor ansætter vi dem, der er bedst til at udføre arbejdet – lige meget hvilken etnicitet, de har,” siger Jesper Westphal. 

Plejecentret, der er drevet af selskabet Forenede Care, ligger i Viby J og har et naturligt flow af tosprogede blandt personalet. Jesper Westphal vil skyde på, at omkring 30 procent af den samlede personalestab på 130 ansatte har en anden etnisk baggrund end dansk. Og det kan føre til konflikter.

”Nogle gange oplever vi, at de ældre beboere kan have haft negative oplevelser med indvandrere i løbet af deres liv, og derfor måske ikke er så glade for de medarbejdere. Der tager vi både en snak med medarbejderen og borgeren om, hvad der ligger til grund for den adfærd, der har været. Ofte er der tale om misforståelser,” fortæller Jesper Westphal.

Han understreger dog, at de altid lykkes med at løse konflikterne på den måde.

”Vi går ind for, at borgeren ikke kan fravælge bestemte medarbejdere i deres lejlighed. Både fordi vi ikke tror på, at det er den rigtige løsning, men også fordi det ofte ikke kan lade sig gøre i forhold til vagtplanen,” siger han. 

Jesper Westpals sidder i en lejlighed på plejecenter Bøgeskovhus
Jesper Westphal oplever, at de yngre beboere er mindre fordomsfule over for personale med anden etnisk baggrund end dansk. Tor Birk Trads

Læs også: Hadsk stemning mod plejepersonale: Vi chikaneres af pårørende

Medierne med til at skabe fordomme
På den måde er ledelsen med til at mægle mellem de fordomme, ældre mennesker kan have, særligt når den politiske dagsorden giver anledning til misforståelser.

”Vi oplever, at de ældres udgangspunkt ofte er formet af medierne. For eksempel var der på et tidspunkt tale om, at somaliere var mere smittede med corona, og det tager de ældre til sig. Så taler vi om det og sørger for at fortælle dem, at alle vores medarbejdere er lige dygtige til deres job, og at de i øvrigt overholder retningslinjerne i forhold til corona,” siger Jesper Westphal. 

Han har fuld forståelse for, at det kan være svært som medarbejder at opleve, at beboerne tager afstand.

”Jeg forstår godt, at det gør mere ondt, når en beboer siger noget grimt om en medarbejders etnicitet eller religion, når det også er det billede, der tegner sig i medierne. Vi ved jo ikke, om den pågældende medarbejder har haft en lignende oplevelse i for eksempel Netto dagen før,” siger han. 

Også i FOA har man en klar holdning til diskrimination. Det siger Pia Heidi Nielsen, der er formand for Kost- og Service sektoren og har ligestilling og mangfoldighed som ansvarsområder.

Diskrimination er aldrig i orden. De medlemmer, vi repræsenterer, er ansat til at udføre et fagligt stykke arbejde uanset deres hudfarve, etnicitet eller religion, siger hun og tilføjer:

Diskrimination og racisme er helt utilstedeligt. Man skal se medarbejderne for den faglighed, de kommer med og ikke for deres baggrund.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev