"Omkring 2.000 enkeltstående opgaver bliver hvert døgn fordelt til serviceassistenterne på Odense Universitetshospital (OUH) via et nyt, elektronisk opgavefordelingssystem. Fagbladet FOA har talt med serviceassistent Christian Olsen om fordelene ved det nye system."
- Hvordan fungerer systemet?
Læs også: Sundhedsminister om coronaberedskab: Vi får brug for alle. Også pensionister og studerende
"Vi har hver vores faste arbejde med rengøring, men når der er enkeltstående opgaver, tikker de ind på en smartphone, som vi alle har fået. Før var der kun en person i afdelingen, der fik besked, når der var en opgave – for eksempel en transport til operation eller røntgen. Havde han/hun ikke tid, kunne der gå meget tid med at finde en, der havde. Det kunne være stressende."
- Så nu skal alle byde ind?
"Ja, hvis der er brug for en transport, melder man sig til at tage den. Samtidig kan vi se, om der er en transport den anden vej, når vi er færdige. På den måde sparer vi tid ved ikke at gå tomhændede tilbage eller gå lige i hælene på en kollega."
- Hvad så, hvis ingen melder sig, når der skal gøres rent efter opkast?
Læs også: Sosu-formand om mangel på værnemidler: Lad være med at panikke
"Der vil altid være opgaver, der er mindre attraktive end andre. Det vænner vi os til – og selvfølgelig påtaler vi, hvis nogen ikke tager deres del. Jeg synes, at fordelene ved det nye system er langt større end ulemperne, fordi det er blevet nemmere at hjælpe hinanden med at få opgaverne løst."
- Risikerer I ikke, at nogen bliver overflødige?
"Det nye system øger effektiviteten, men vi kan altid bruge mere tid på rengøring og andre opgaver. Vi har lavet en aftale om, at ingen bliver afskediget, og desuden må ledelsen ikke bruge systemet til at overvåge hver enkelt af os."