En portør kører et lille barn til opvågning efter en operation. Det er en alvorlig og sårbar situation. Der er meget på spil.
“Kan du huske, vi fotograferede dig, da du kom op på stuen,” spørger portøren. Barnet nikker forsigtigt. Portøren peger på et billede af en stor gorilla på væggen.
“Vi har fået fremkaldt billedet, mens du sov,” siger portøren. Barnet smiler.
Læs også: 6 idéer til mere humor på jobbet
En lille scene fra det virkelige liv, som viser, hvor vigtigt det er at kunne se komikken i de triste, ulækre og absurde situationer. Det gør hele forskellen og er altafgørende for trivslen på jobbet, den generelle sundhed og evnen til at håndtere det, som er svært.
Bedre rustet til jobbet med humor
Ifølge landets førende humorforsker, psykolog og ph.d. Martin Führ er de, der kan bruge humor, bedst rustet til jobbet. Specielt i job, der indeholder svære menneskelige samtaler, er humoren vigtig. Mellem medarbejdere og borgere – og mellem kolleger.
“Humor er et vigtigt kommunikativt redskab, som for eksempel ansatte på et sygehus har stor glæde af at mestre. De skal forholde sig til kræftpatienter og døende. Humor bliver en måde at skabe samhørighed på i en faggruppe, så man får vendt sine oplevelser og opretholder professionalismen. Latteren frembringer et velvære, der gør os i stand til at arbejde videre og tackle svære situationer,” siger Martin Führ.
Han mener, at lederen spiller en stor rolle i forhold til at sætte dagsordenen for, hvad der er god arbejdshumor. Lederen kan bruge sin humor til at vise, at hun forstår og accepterer medarbejdernes måde at bruge humor som kommunikationsredskab.
Hverdagens korte karneval
Læs også: Forfatter: ”Humor er vigtigt for et godt arbejdsmiljø”
Humor handler om at turde se verden gennem et nyt vindue, siger Per Ryt-Hansen, der er ejer af humor.dk, og som i 20 år har holdt foredrag om humors betydning på arbejdspladsen:
“Der skal være en, der bringer humoren på banen og en, der griner. Humor er hverdagens korte karneval. Og der er en rolle til alle.”
På Hvidovre Hospital udspiller dialogen om gorillaen sig ofte, når portør John Andersen kører et barn omkring børneafdelingen. Brugen af humoren skaber tryghed, og tryghed er der brug for i barnesengen.
Læs også: OK25: Privatansatte opfordres til at tænke stort – nu er det tid til at stille krav
“Humor er mere end et værktøj. Det er en del af vores dna. Det er en jargon, som vi tager i brug, så snart vi møder på job. Den doseres løbende efter, hvem vi er sammen med, og hvordan de har det. Det gælder både patienter og kolleger. Vi vender løbende med hinanden, hvad vi oplever. Det kan være en hurtig elevatorbemærkning mellem to kolleger eller vores garderobesnak, hvor vi tager gas på hinanden. Vi har nok en helt særlig meget maskulin tiltaleform med meget humor. Den betyder, at vi kan gå glade på job, selvom vi arbejder med sygdom,” forklarer John Andersen.
Han og en kollega passerer hinanden med hver deres patient. “Nå, John, du har fået lov til at køre med patienter igen,” gjalder kollegaen. Det er ganske vist. Portørhumor findes.