Regeringen og KL har aftalt, at den måde, som kommunerne drifter og vedligeholder deres institutioner på, skal sættes under lup. Intet nyt i det. Det er sket
mange steder igennem de seneste år, og mange medlemmer har oplevet større eller mindre forandringer i deres job.
At drifte, servicere og vedligeholde kommunale institutioner er helt afgørende for, at borgerne har nogle bygninger af god kvalitet – eksempelvis skoler med et godt fysisk undervisningsmiljø. At det samtidig er vigtigt for at begrænse forbruget af vand, varme og el med mere og dermed begrænse fællesskabets udledning af drivhusgasser,
spiller også en central rolle – også for økonomien.
Afgørende for faget og kvaliteten er arbejdsgivernes forståelse for, at det er kombinationen af menneskelige og praktiske kompetencer, som skaber den bedste og mest helstøbte tekniske service.
Det bedste tekniske servicepersonale formår at prioritere deres opgaver ud fra institutionens behov, har tværfaglig forståelse og indsigt og evner dermed
at relatere sig til andre ansattes udfordringer og borgernes ønsker og behov.
Engagementet i jobbet følger af respekten for jobbet. Fjerner man det mangfoldige, der gør jobbene spændende og interessante, ændrer man rekrutteringsgrundlaget og risikerer at tabe meget på både kort og lang sigt. Til skade for både bygninger og borgere. Kvalitet koster.
Tåbelige og uigennemtænkte omstruktureringer er bare meget dyrere!