Annonce

Børn sidder i rundkreds og lytter til tværfløjte

Tema: Snapshot

Klassisk musik får pulsen ned i børnehus


Klassisk musik giver ro og øger koncentrationsevnen. Det er erfaringen hos Børnehuset ByToften i Brønshøj, hvor personalet er vant til en børneflok, der kan have svært ved at vente på tur.

Annonce

Klassisk musik er en ukendt musikgenre for mange børn, især i udsatte boligområder. At børnene har det samme udgangspunkt skaber et frirum, hvor alle på lige fod lærer og kan være nysgerrige sammen. Jørgen True

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

ByToften er i gang med deres anden workshop om klassisk musik, denne gang om komponisten Carl Nielsen. Børnene lytter til forskellige musikstykker, synger sange og prøver at spille på alt fra violin til tværfløjte.

Institutionen samarbejder med foreningen Genklange, der introducerer instrumenter som violin og tværfløjte. Alle børn skal røre og puste. For så husker de bedre og bliver mere engageret.

Musikformidler Gabriella Medici viser billede af Carl Nielsen
Det er ikke mange børn, der ved, hvem der har skrevet ‘Jeg ved en lærkerede’. Men det gør børnene i ByToften. ”De synes, det er cool at kende Carl Nielsen,” siger musikformidler Gabriella Medici. Jørgen True
Børn lytter til klassisk musik
Det er pædagog Lisbeth Julins oplevelse, at den klassiske musik dæmper en uro i børnene. ”Jeg ser det i deres øjne og på deres krop: De er stille og optaget af det, der sker,” siger hun. Jørgen True
Barn vil prøve tværfløjte
”Du har prøvet. Nu er det min tur. Må jeg være efter dig?” Alle børnene skiftes til at prøve tværfløjten. Det træner dem i at vente på tur. Noget der ellers kan være en udfordring for flere af børnene i ByToften. Jørgen True
Barn prøver tværfløjte
Lisbeth Julin har haft flere forældre, der fortæller, at deres børn taler om instrumenterne og synger og nynner mere derhjemme. I flere institutioner, hvor Gabriella har haft workshops, er børnene begyndt at gå til undervisning i et instrument. Jørgen True
Børn fra Bytoften i Brønshøj danser til klassisk musik.
Hvem siger, at man ikke kan lave stopdans til klassisk musik? Gabriella Medici fortæller, at det pædagogiske personale kan være berøringsangst, når det kommer til klassisk musik. Hun ser det som sin opgave at hive musikgenren ned fra piedestalen. Jørgen True
Børn lytter til klassisk musik
Yusuf og Enes bokser til hinanden, mens de ligger fladt på gulvet. ”Luk øjnene,” formaner Lisbeth Julin. Rummet fyldes af blide toner fra Carl Nielsens berømte musikstykke ‘Tågen letter’. To minutter senere ligger alle børn bomstille. Jørgen True

Derfor beroliger klassisk musik

Ikke al klassisk musik virker afslappende, og noget, der er rart for et barn, kan være sørgeligt for et andet. Alligevel er der karakteristika, der giver ro:

  • Pulsen. Den er rolig i de langsomme passager og nogenlunde den samme hele vejen igennem klassiske musikstykker.
  • De akustiske instrumenters lyd kan være rarere for øret/sindet at høre på.
  • Akkorderne er nogle, vi i Vesten kender, og er vokset op med, så de virker velklingende og afslappende. Selvom det foregår ubevidst.
  • Ofte har klassisk musik også en melodisk og meget lyrisk melodi.

Kilde: Musikformidler Gabriella Medici

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev