Knap hver tredje social- og sundhedsassistent har oplevet at få frataget opgaver. Men der er flere ting, du og din tillidsrepræsentant kan gøre for at sikre, at I får de sundhedsfaglige opgaver, som I er uddannede til.
Professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv ved RUC Hanne Marlene Dahl har undersøgt professionskampe og giver her fire gode råd:
Læs også: Knap hver tredje sosu-assistent har fået frataget opgaver
1. Vær synlig
Det er vigtigt at synliggøre over for ledelsen, hvilke arbejdsopgaver man har, især hvis man har overtaget nye opgaver. Der kommer med tiden nye ledere, og det er ikke sikkert, at en ny leder ved hvilke kompetencer, du har. Derfor at det godt at være synlig i forhold til, at man kan nogle ting.
2. Få papir på dine kompetencer
Når du har deltaget i kurser, uanset at de kun har været af en eller to dages varighed, så få papir på, at du har deltaget. Hvis du skifter job, kan du bede din ledelse om at skrive, at du har udført givne opgaver såsom sårpleje og medicinhåndtering.
Dels handler det om, at du kan få lov at udføre de opgaver, du har tilkæmpet dig et andet sted, men det kan også være et spørgsmål om at få tillæg for de opgaver.
3. Hvis du får frataget en opgave
Det er en ledelsesopgave at lede og fordele arbejdet, men derfor kan man godt tage en uformel drøftelse med sin leder for at spørge, hvad det handler om, hvis man har fået frataget en opgave.
Man kan også som samlet faggruppe gå til sin tillidsrepræsentant og få tillidsrepræsentanten til at rejse spørgsmålet over for lederen. Jo flere der melder ind, jo mere dækkende billede giver det.
Hvis der er et samarbejdsudvalg på arbejdspladsen, kan det også være et sted at tage emnet op.
Henvend dig til din lokale FOA afdeling, hvis du mister en arbejdsopgave, for at afdelingen kan samle op, hvad der sker på arbejdspladsen.
4. Brug dialog
Det er sandsynligvis en leder længere oppe i systemet, der har bestemt, hvem der må gøre hvad. Hvis I som gruppe mister en opgave, I har været vant til at løse, så tal om det i gruppen.
Men tal også med gruppen af for eksempel sygeplejersker om det.
En god dialog med de andre faggrupper vil være gavnligt, ellers havner man nemt i en konfliktsituation med fastlåste fronter, og så stopper dialogen der.
Kilde: Hanne Marlene Dahl, ph.d. og professor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv ved RUC.