1. Klarhed over arbejdsgangene
Først og fremmest er det en klar anbefaling, at alt skal fremgå tydeligt på
kørelisten. Hvis køretiden ikke fremgår af kørelisten, men er lagt ind under
tiden i besøgene, så stresser det medarbejderne unødigt.
Læs også: Sosu'er: Synlig køretid på kørelisterne skaber psykisk balance
Man kan hurtigt opleve
et ekstra pres, når man selv skal finde rundt i, hvor lang tid man har ved
borgeren og hvor lang tid, man skal bruge på transporten. Tingene bør også
fremgå i runde tal, som tager højde for og giver plads til ting som vejr,
trafik og terræn.
Derudover bør pauser også fremgå tydeligt på kørelisten. På
mange arbejdspladser fremgår det ikke synligt, at der er sat et tidsrum af til
pause, og medarbejderne kan derfor tro, at det er tid der er til overs, som de
kan være fleksible med i forhold til at løse deres arbejdsopgaver.
2. Snak med de tillidsvalgte
Hvis køretiden mellem borgerne ikke fremgår af dine kørelister, skal du gå til
din tillidsrepræsentant eller din
arbejdsmiljørepræsentant med problemet. Det er en god idé at tage dialogen
bredt med dem.
Læs også: Sosu’er har for lidt køretid: Her ’stjæler’ de minutterne
Det vil sige, at I bør snakke om, hvordan jeres arbejdsdag er
skruet sammen generelt, og ikke kun om køretiden. Når I har et overblik over,
hvilke udfordringer der er med jeres kørelister, kan de tillidsvalgte tage det
op på et møde i MED-udvalget.
Ledelsen bør være lydhøre over for problemstillingen,
da de spiller en enorm rolle i forhold til at få arbejdspladsen til at fungerer
optimalt. Manglende informationer på kørelisterne tvinger mange medarbejdere
til selv at forsøge at få enderne til at hænge sammen, men det er i bund og
grund ikke deres arbejde.
Fyldestgørende kørelister kan til gengæld hjælpe med
både at forbedre arbejdsmiljøet og højne de faglige standarder.
3. Nedsæt en arbejdsgruppe
Det kan være en god ide at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af
alle led af organisationen.
Læs også: Kathrin bruger egen bil for borgernes skyld
Der bør være udekørende social- og sundhedshjælpere
og -assistenter, planlæggere og ledelse repræsenteret i arbejdsgruppen, så man
i fællesskab kan arbejde sig hen imod, at man får lavet et system med
kørelisterne, hvor alt fremgår tydeligt, og det fungerer bedst muligt for alle
på arbejdspladsen.
4. Lav et pilotprojekt og evaluer
Man kan eventuelt starte med at lave
et pilotprojekt med de nye kørelister i en enkelt af de udekørende grupper. Så
kan man få afprøvet, om den løsning, som arbejdsgruppen har fundet frem til,
fungerer optimalt.
På den måde kan man få rettet de ting til, som i
virkeligheden ikke fungerer helt som man havde tænkt, inden man breder
løsningen ud til resten af arbejdspladsen. Derefter er det også vigtigt løbene
at evaluere på, om den løsning man har fundet frem til fungerer bedst muligt.