“Hvad er det for en kage, du har lavet, Muad?”
Pædagog Katrine Swartz har sat sig ind i krearummet
med en lille flok børnehavebørn. Døren bag hende er lukket.
Ingen vil forstyrre, for alle
ved, at børnene har brug for
ro og nærvær til at udvikle
sig. Børnene i Midtfløjene
har nemlig stort set allesammen
særlige udfordringer.
Sprogligt, socialt, motorisk.
Men for blot et halvt år
siden var her mere uroligt.
Der var den klassiske rød-grøn-blå
stueopdeling med
det samme legetøj på alle tre
stuer, og så var der en klar
opdeling af ‘dine børn og
mine børn’. Alt dette er forandret
i dag.
Læs også: Udsatte børn får et løft
Kritisk blik på sig selvMidtfløjene er en af syv
daginstitutioner i København,
der er med i projekt
‘Turnaround’. Centralt i projektet
står en kompetencevurdering
af hver enkelt
medarbejder.
“Det har givet os et tiltrængt
kritisk blik indad,
hvor vi har kigget på os selv
og hinanden. Det har været
hårdt, men sundt,” fortæller
leder Anja Krause.
Hun oplever, at personalet
har flyttet blikket ned på
børnene. Pædagog Katrine
Swartz er enig.
“I stedet for at tænke:
‘Hvad har jeg lyst til at lave
som pædagog?’, så handler
det i dag udelukkende om:
‘Hvad har Muad og de andre
børn brug for’,” siger hun.
Målrettet og bevidst arbejde
Midtfløjene har valgt at gå
over til funktionsopdelte
rum, ligesom hver medarbejder
laver det, han eller hun
er bedst til. Børnene er ‘alles
børn’ og sidst, men ikke
mindst, arbejder personalet
i langt mindre grupper end
før. Det skaber ro.
“Med færre børn er der
både mere plads til, at det
enkelte barn folder sig ud,
ligesom jeg har rum til at
lære dem bedre at kende,”
fortæller Katrine Swartz.
Det er nødvendigt, understreger
Anja Krause.
“Hvis man vil løfte de
mange socialt udsatte børn,
som vi har, kræver det et
målrettet og bevidst arbejde,”
forklarer hun.