Annonce

En dame står i en daginstitution og holder en iPad i hånden, mens der sidder nogle børn i baggrunden rundt om et bord

Tema: Digitalisering i dagtilbud

IT mindsker sutsko-snak


I Børnehuset Hyldegården kommunikerer personale og forældre elektronisk om alt fra sygdom og forsvundne sutsko til pædagogiske observationer. 

Annonce

Børnene er ofte med til at vælge billeder og fortælle, hvad de har lavet, når personalet skriver dagbog til forældrene om, hvad de har lavet i institutionen. Mikkel Østergaard

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

‘Klik.’ Pædagogisk assistent Anna Al-Badhani trykker på kameraknappen på en af institutionens iPads. Hun tager billeder af et børnenes malerier. Billedet gemmer hun i institutionens elektroniske system ‘DAG-intra’. Her kan forældrene til børnene i Børnehuset Hyldegården senere se det fra mobilen, computeren eller på infoskærmen i institutionen.

De vil også kunne læse, at maleriet er inspireret af Asger Jorns kunst, som børnene er blevet introduceret til. Hyldegården, der ligger i Gladsaxe Kommune, er langt fremme med brugen af elektronik til kommunikation med forældre.

Indtjekning, sygemelding, dagbog, praktiske beskeder og dokumentation foregår udelukkende elektronisk. Det er Anna Al-Badhani glad for.

“I det daglige er det befriende, at jeg hurtigt kan kommunikere med forældrene og få informationer via iPad. Jeg skal ikke bruge tid på at snakke med dem om praktiske ting. Jeg kan med et blik på iPad’en se, hvem der henter, og om der skal tages særlige kosthensyn til barnet,” siger hun.

Vi taler mindre med forældre nu, end før systemet kom.

Anna Al-Badhani

Mindre forældresnak

En konsekvens af, at kommunikationen om praktiske ting nu kører via iPads, mobil og computer, er ifølge Anna Al-Badhani, at hun taler mindre med forældrene i hverdagen.

“Det er der både fordele og ulemper ved. Tiden, der tages fra forældrene, gives til børnene. Vi laver for eksempel næsten altid digital dokumentation sammen med nogle af børnene. De kan være med til at vælge billeder, og vi kan tale med dem om, hvad der er på billederne, når vi beskriver et tema, de har arbejdet med,” siger hun.

Nogle ting skal dog stadig kommunikeres mundtligt, slår institutionens områdeleder Henrik Boman og kommunens projektleder på DAG-intra fast.

“Alle svære samtaler er stadig mundtlige, men snakke om forsvundne sutsko og sygemeldinger er skrællet væk. Det giver mere tid til at tale om vigtigere ting,” siger han.

Alle kan se med

En del pædagogiske observationer kommunikeres også digitalt til forældrene. Alle børn i institutionen har en elektronisk mappe kaldet ‘Fokusbarn’. Mindst hver 14. dag bliver hvert barn observeret af Anna Al-Badhani eller en af hendes kolleger.

Det, de ser, bliver skrevet ind i den elektroniske mappe i kategorier, der passer til de seks lovbestemte læringstemaer. Resultatet kan alle forældre se blandt andet på infoskærme i institutionens entré.

“Mange studser over, at vi lægger den slags informationer ud, hvor alle kan se dem, men det giver noget, når man som forælder kan se, hvad ens barns venner laver og er optagede af. Og vi kommunikerer udelukkende positivt elektronisk. Er der den mindste optræk til konflikt eller problemer, tager vi det ansigt til ansigt,” siger Henrik Boman.

Mens Anna Al-Badhani tager billeder af det Asger Jorn-inspirerede maleri, folder fire børn papirhatte bag hende. Anna Al-Badhani stiller iPad’en op ad et glas på bordet og tænder for kamerafunktionen. Barnet, der bliver filmet, ænser det knap nok. Elektronisk udstyr er ikke noget særligt i Børnehuset Hyldegården.

Fakta: Børnehuset Hyldegården

Der går ca. 100 børn fra nul-seks år i Børnehuset Hyldegården. Hele personalet og alle forældre skal bruge de digitale kommunikationsveje. DAG-intra blev indført i foråret 2015. Papirsedler og afkrydsningsskemaer blev afskaffet helt fra dag ét.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev