Direktør i Mariehjemmene, Ulla Agerskov, har på vegne af bestyrelsen svaret på kritikken over mail. Se hele hendes svar her:
Hvad tænker i om, at I midlertidigt ikke må modtage nye borgere på Helene Marie?
"Det synes vi som udgangspunkt ikke er tilfredsstillende. Især ikke fordi det betyder, at vi må sige nej til borgere, som gerne vil flytte ind på Helene Marie. Det er dog en beslutning, som bestyrelsen selv har truffet, før vi modtog påbuddet fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Når bestyrelsen traf beslutningen, var det, fordi vi selv efter en intern undersøgelse kunne se, at der var nogle forhold omkring organisering, indflytning, dokumentation og medicinhåndtering, som vi havde brug for ro og tid til at få rettet op på, før vi kunne modtage flere beboere. Der skal være fuld tryghed hos både beboere og pårørende om, at det faglige grundlag er i orden. Det ligger bestyrelsen meget på sinde. Derfor har bestyrelsen igangsat en handleplan for hurtigst muligt at få rettet op på tingene, så vi har styr på det sundhedsfaglige og så vi igen kan modtage de mange beboere, der gerne vil flytte ind."
Hvordan kan det være, at det er endt så galt?
"Indledningsvis vil bestyrelsen gerne slå fast, at vi har mange tilfredse beboere og pårørende, som synes Helene Marie er et godt sted at bo. Det ændrer dog ikke på, at der som nævnt ovenfor er nogle sundhedsfaglige forhold, der ikke helt er på det kvalitetsniveau, som bestyrelsen ønsker – og som beboere og pårørende med rette kan forvente. Bestyrelsens vurdering er, at der kan være flere forklaringer på det – herunder at Helene Marie er et nystartet plejehjem, hvor der forholdsvist hurtigt er flyttet mange nye beboere ind. Samtidig har mange nye medarbejdere skullet finde ud af at arbejde sammen. Endelig har der været en forholdsvis stor personaleudskiftning siden starten, hvilket betyder, at viden og kendskab til beboere, arbejdsgange, metoder mv. løbende er blevet udfordret og har skullet genopfindes og fastlægges. Parallelt hermed har der været udfordringer med at rekruttere nye medarbejdere og et sygefravær, der har medført et højt eksternt vikarforbrug. De forskellige forhold tilsammen har medført, at der ikke har været den nødvendige kontinuitet med hensyn til procedurer, arbejdsgange, dokumentation mv. Det samler vi op på nu med den handleplan, som bestyrelsen har lagt og som hurtigt skal få rettet op på de ting, der ikke fungerer."
Hvad gør I nu for at rettet op på problemerne?
"Bestyrelsen har udarbejdet en handleplan, der adresserer både de problemer, som den interne undersøgelse har afdækket og de problemer, som tilsynene har afdækket - og som både handler om organisering, instrukser, arbejdsgange, dokumentation/journalføring, medicinhåndtering og faglige tilgange. Der er sat korte frister på de enkelte initiativer, så vi hurtigt kan nå i mål og få genåbnet plejehjemmet for nye beboere på et sundfagligt tilfredsstillende grundlag."