Hvem har ansvaret for en fejl? Når en medarbejder får uddelegeret en opgave, skal ledelsen sikre sig, at vedkommende har de relevante kvalifikationer. Ledelsen skal give en klar, skriftlig og entydig instruktion i opgavens udførelse og føre tilsyn, skriver sektorformand Karen Stæhr.
Jørgen True
Af
Karen Stæhr
Sektorformand
Når vi hører om sager i pressen om borgere, som ikke har fået den ordinerede medicin eller forkerte doser, følger der næsten altid en diskussion om, hvem der har ansvaret for fejlen.
Kort fortalt har den fagperson, der har fået delegeret opgaven, ansvaret. Det betyder, at hvis en social og sundhedshjælper har fået delegeret medicingivning, og borgeren ikke får eller tager sin medicin, så bærer social- og sundhedshjælperen ansvaret. Det ansvar kan ikke påføres en kollega som for eksempel en social- og sundhedsassistent eller en sygeplejerske.
Man er forpligtiget til at udføre den opgave, som ledelsen har besluttet, man skal løse. Men det kræver selvfølgelig, at man er oplært og har kompetencerne. I det hele taget har alle lag af sundhedssystemet et ansvar for at sikre, at arbejdet med for eksempel medicingivning eller sårbehandling udføres korrekt.
Det er et ledelsesansvar, at der findes klare retningslinjer og instrukser for arbejdets tilrettelæggelse. Når en medarbejder får uddelegeret en opgave, skal ledelsen sikre sig, at vedkommende har de relevante kvalifikationer. Ledelsen skal give en klar, skriftlig og entydig instruktion i opgavens udførelse og føre tilsyn.
Som medarbejder har man selv ansvaret for at sige fra over for en opgave, hvis instruksen ikke er klar nok, hvis man ikke føler sig godt nok klædt på til opgaven, eller hvis borgerens tilstand ændrer sig.
Klummen er også bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.