1. Gennemgå og slet
Det kan godt betale sig at tjekke din aktivitet på de sociale medier ud, og se hvad andre ser. Det er også en god idé at rydde ud i opslag, der kan misforstås, eller som er skadelige for dit omdømme.
På Facebook kan du se, hvad andre ser om dig ved at tjekke din aktivitetslog.
Slet billeder eller opslag, du ikke har lyst til at en arbejdsgiver, kollega eller borger ser.
Du kan også sætte dine privatindstillinger, så det kun er dine venner, der kan se, hvad du slår op.
2. Hvad vil du kendes på?
Tænk over hvad du gerne vil vise andre:
- Hvad er dit arbejdsområde?
- Hvad interesserer dig?
- Hvad er du stolt af?
Del for eksempel nyheder, der handler om dit arbejdsområde, tag et billede af et produkt, du er stolt over, eventuelt noget du har lavet med børn eller ældre.
Link til historien ”Gør et godt indtryk på Facebook”: se hvordan Helle viser sin faglighed og værdier.
3. Find inspiration
Måske har du en kollega, der altid lige får nævnt jeres job på en god måde. Eller du kender en, der lige præcis får skrevet det, du også mener.
Kig deres feed igennem og tænk over, om du mon kunne gøre noget af det samme. Du kan altid vælge at dele et rigtigt godt opslag.
I det hele taget er det smart at finde de gode kilder, du hurtigt og nemt kan dele videre fra.
Du kan overveje, at finde frem til organisationer, nyhedsmedier og interessante personligheder, der enten skriver om dit fag eller deler dine værdier.
Du kan for eksempel følge FOAs facebookside, DR Nyheder og TV2 nyhederne, der tit skriver om FOAs fagområder.
4. Sæt det i system
Det behøver ikke være meget. Hellere ’lidt, men godt’ på de sociale medier.
Det er bedre kun at opdatere et par gange om måneden med ordentligt indhold end at klatte opslag, der i virkeligheden ikke siger noget om, hvem du er.
Skriv f.eks. en kalender-pop up på din telefon på et fast tidpunkt hver måned eller uge, hvor du giver dig tid til at rydde op og dele indhold.
5. Kan dit opslag tåle at komme på forsiden af Ekstra Bladet?
Et billede fra en fest eller en ironisk tekst, der nemt kan misforstås.
Der er masser af eksempler på, at opslag er gjort til nyhedshistorier.
Inden du slår noget op eller deler indhold skal du overveje, om du kan stå på mål for indholdet – også selvom det skulle ende på forsiden af Ekstra Bladet.
6. Kig tilbage og evaluer
Hvordan går det med dine opslag? Er der for eksempel kolleger, der ’Synes godt om’ eller kommenterer – eller sker der slet ikke noget?
Hvilke opslag virkede? Gør mere af det.