Efter cirka 17 år som social- og sundhedsassistent fik Stina Davidsen-Nielsen (th) lyst til at blive underviser. Hun er vild med jobbet. Hun lærer sine elever op til at blive gode kolleger. Og hun er ikke bange for at bruge sig selv i undervisningen som her, hvor eleven Mette skal have styr på moderne støttestrømpeteknik.
Heidi Lundsgaard
Af
Morten Bruun
Journalist
Umiddelbart virker lærerværelset på Social- og
Sundhedsskolen i Odense ret ordinært og lige så anonymt som mange andre
lærerværelser.
Men skolen kunne uden at gøre sig de store anstrengelser kaste
en smule glans over lokalet blot ved at hænge et pokalskab op på væggen – som
en hyldest til to medarbejdere, som i løbet af et par år begge har vundet Politikens Undervisningspris som årets underviser på danske erhvervsskoler.
De to udmærker sig ved, at de er vilde med deres arbejde, at
de er elsket af deres elever, og at de begge er social- og sundhedsassistenter.
”Det er et drømmejob. Det er skønt at se, hvordan de starter
som usikre elever, men ender med at blomstre og fagligt tror på sig selv,”
siger Jennie Mangaard, der har været ansat på skolen i fem år og i dag er
tilknyttet grundforløbet og aktuelt har et ’voksenhold’, hvor alle elever er over 25 år.
Jennie Mangaard (mf.) har både arbejdet i psykiatrien, på sengeafsnit og i ældreplejen som social- og sundhedsassistent. Men det var opgaven som praktikvejleder, der inspirerede hende til at blive underviser. ”Det er et drømmejob,” siger hun.
Heidi Lundsgaard
”Noget af det fineste ved at være underviser er at stå over
for en elev, som pludselig forstår, hvad det handler om. Det er så skønt at se,
når 10-øren falder,” supplerer Stina Davidsen-Nielsen, der fik jobbet for knap
tre år siden og i dag underviser på skolens DigiTech-linje.
Bruger sig selv i undervisningen
Og det er her, vi finder hende, mens hendes hold – hendes elever er mellem 18 og 62 år –er ved at
forberede en minimesse, hvor de skal vise skolens øvrige elever noget af det
nyeste inden for hjælpemidler.
Mette er en af dem. Hun skal demonstrere en Doff N
Dunner, hvor man ved hjælp af en særlig muffe af silikone kan rulle en
støttestrømpe på borgeren. Men Mette er endnu ikke helt fortrolig med teknikken
og efterlyser en frivillig, som vil lægge ben til.
Stina melder sig fluks som figurant. Hun er ikke bange for
at bruge sig selv i undervisningen, og hun er i øvrigt nem at samarbejde med,
for hun har – som hun har for vane – smidt skoene og går rundt på bare fødder.
”Kom bare an,” griner hun og svinger sit ene ben over mod
Mette.
”Det er så tydeligt, at Stina har prøvet faget på sin egen
krop. Hun ved, hvad der venter os,” siger Patrick, Lasse og Izzy, som
forbereder sig på, at de på minimessen skal introducere de andre elever for
Virtual Reality ud fra en case med en psykisk syg og udadreagerende borger.
Læs også: Rollemodellen Marius ranker ryggen, fordømmer fordomme og taler faget frem
Vil gerne have flere
SOSU Fyn har i alt ansat 12 social- og sundhedsassistenter
som undervisere. Otte i Odense, tre i Svendborg og en i Middelfart. Men der er
plads til flere, fastslår uddannelseschef Charlotte Sigurdsson, mens hun undrer
sig over, at det langt fra er alle sosu-skoler, der ansætter social- og
sundhedsassistenter til at stå bag katederet.
”De er i særlig grad rollemodeller for eleverne, fordi de
har faget så tæt på og kan præge dem med deres faglige stolthed,” siger
Charlotte Sigurdsson og tilføjer:
”Og vi vil gerne have flere end de 12, vi allerede har.”
Sådan bliver du underviser
Du skal have mindst fem års relevant erhvervserfaring inden for det fag, du skal undervise i.
Du skal have bestået den erhvervspædagogiske diplomuddannelse, som er obligatorisk for alle undervisere på en erhvervsskole og tager tre år som fuldtidsstuderende.
Men du behøver ikke have bestået diplomuddannelsen, når du søger job som underviser. Når du er startet i jobbet som underviser, har du
seks år til at bestå diplomuddannelsen.
Og det er da også den faglige baggrund, Jennie Mangaard og
Stina Davidsen-Nielsen fremhæver som en af deres vigtigste forcer.
”Vi kan på en meget troværdig måde fortælle eleverne, hvad
jobbet som social- og sundhedsassistent indebærer,” siger Jennie Mangaard, der startede karrieren som ufaglært før hun blev uddannet i 2004 og siden arbejdede i socialpsykiatrien, på et
sengeafsnit på sygehuset i Odense, på et botilbud og på et plejehjem.
Derudover har hun været praktikvejleder, og det var faktisk
den opgave, der gav hende mod på at søge job på SOSU Fyn.
”Jeg kunne mærke, at det gav mig noget at arbejde med
eleverne som deres vejleder. Det gav mig lyst til at komme tættere på deres
studiemiljø og arbejde endnu dybere med dem,” fortæller hun.
Læs også: 'Fuldtidsvejledere' sikrer bedre trivsel og mindre frafald
Stina Davidsen-Nielsen fik sin autorisation i 2003 og har
med job på blandt andet plejehjem, bosteder, sengeafsnit og i
ungdomspsykiatrien en lige så bred bagage med som sin kollega.
”Jeg ved, hvad eleverne skal ud til. Jeg kan vise dem,
hvordan de omsætter teorierne til praksis. Og jeg kan hjælpe dem med, hvordan
de skal begå sig i en verden, der både kan være god og rå og fortæller dem, at
det er op til dem selv, om de vil være den gode kollega eller være den, der
gemmer sig i skyllerummet og bagtaler de andre,” siger Stina Davidsen-Nielsen.
Jennie Mangaard (tv.) vandt blandt meget andet Politikens Undervisningspris 2020 for sit engagement i eleverne. Og Stina Davidsen-Nielsen vandt
prisen i år – ikke mindst fordi hun står fast på sit princip om at lære
eleverne ordentlighed.
Heidi Lundsgaard
Startede på bar bund
Ingen af de to social- og sundhedsassistenter havde voldsom
pædagogisk erfaring, da de fik jobbet. Men nu er de begge i gang med den erhvervspædagogiske
uddannelse, der er obligatorisk.
”Jeg stod nærmest på helt bar bund, da jeg startede. Jeg
havde selvfølgelig min praksiserfaring at trække på, men det er bestemt fint
også at få den pædagogiske uddannelse med,” siger Jennie Mangaard, før hun må
koncentrere sig om et par elever, der forbereder sig på den afsluttende eksamen
på grundforløbet.
”Vi kan virkelig mærke Jennies erfaring, når hun underviser
os. Hun har haft fingrene i bolledejen og er god til at lære os, hvordan vi omsætter
teorien,” siger kosmetologen Gosja og anlægsgartneren Djina, der relativt sent
– de er 47 og 42 år – har valgt at gå sosu-vejen.
Læs også: Joy og Pernille har fået ny stilling i ældreplejen, som du formentlig aldrig har hørt om
Kræver måske lidt mod De to underviseres faglige stolthed og kærlighed til deres
elever er i høj grad årsagen til, at dagbladet Politiken har hædret dem begge
med prisen som årets bedste underviser på erhvervsskoler. Jennie Mangaard vandt
prisen i 2020, og Stina Davidsen-Nielsen i år – i begge tilfælde efter at være
indstillet af deres elever.
Det er de selvfølgelig stolte over, men de håber også, at
endnu flere social- og sundhedsassistenter gør som dem og byder sig til som
undervisere:
”Det kræver måske lidt mod, men når man først er i gang,
findes der næsten ikke noget bedre.”
Med Politikens Undervisningspris følger også 75.000 kroner, hvor prismodtageren skal bruge en del af pengene på sin arbejdsplads. Mens Jennie Mangaard investerede i motionsredskaber til eleverne på SOSU Fyn, overvejer Stina Davidsen-Nielsen fortsat, hvordan hun omsætter sin kontante del af hæderen.
Danske sosu-skoler: Håber flere gør som Jennie og Stina
Lisbeth Nørgaard, formand for De Danske Sosu-skoler, er ikke
i tvivl: Social- og sundhedsassistenter er fremragende undervisere, lyder
hendes vurdering.
”De kender faget, de har legitimitet, og de har
troværdighed,” siger hun i håbet om, at endnu flere social- og
sundhedsassistenter får lyst til at gøre som Jennie Mangaard og Stina
Davidsen-Nielsen og prøve kræfter med jobbet som underviser.
Hun håber også, at alle landets sosu-skoler får social- og
sundhedsassistenter i lærerkorpset. Det er ikke tilfældet i dag.
Det forhold ærgrer
også Vinni Jakobsen, der er næstformand i Social- og Sundhedssektoren i FOA.
”Det burde være en selvfølge, at elever på sosu-skolerne også undervises
af lærere, som selv kender faget,” siger Vinni Jakobsen, der i mere end 10 år –
og lige siden hun var aktiv i FOA Nordsjælland – har haft præcis det emne som
en mærkesag.
”Eleverne har brug for at den slags rollemodeller, som har
fagidentiteten i blodet og kan fortælle om den virkelighed, der venter,” siger
Vinni Jakobsen.