Annonce

Smilende kvinde i hjemlige omgivelser

Lisbeths løn var fyldt med fejl: Det rettede løntjek op på


Tæt på 45.000 kroner tikkede ind på hjemmehjælper Lisbeth Mikkelsens lønkonto efter et løntjek. Hun manglede blandt andet tillæg for weekendarbejde og den sjette ferieuge.

Annonce

Jeg synes, det er ret vigtigt at få lavet løntjek," siger hjemmehjælper Lisbeth Mikkelsen. Selv om hun i dag arbejder et nyt sted med orden i sagerne, holder hun øje med, hvad der står på hendes lønseddel.  Niels Åge Skovbo

Af Finn Danielsen
Journalist

Annonce

”Det ser mærkeligt ud”, tænkte hjemmehjælper Lisbeth Mikkelsen af og til,  når hun kikkede på sin lønseddel fra Svanepleje i Silkeborg. 

”Når jeg så sagde det til ledelsen, fik jeg en eller anden forklaring, der ikke var til at forstå, og derfor henvendte jeg mig til FOA,” fortæller hun.

Hendes tvivl på lønsedlens tal viste sig at være velbegrundet. Da FOA kikkede nærmere på Lisbeths løn for næsten to år, stod det klart, at hun havde en del penge til gode. Med renter oveni blev det helt præcist til 44.799,50 kroner.

Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren 

”Andre ansatte i firmaet har fået endnu større beløb, jeg synes ikke, det kan være rigtigt, at der sker så mange fejl,” siger Lisbeth Mikkelsen. 

Mange fejl i lønnen

Hun er glad for de ekstra kroner, der foreløbig får lov til at stå og lune hendes lønkonto.

”Men det er jo penge, jeg har tjent, ja knoklet for. Og nu er jeg sikker på, at jeg har fået det, jeg skal have, for FOA har gået det hele igennem”.

Idag arbejder hun i Ikast-Brande Kommunes hjemmepleje, og jobskiftet skete blandt andet på grund af rodet med hendes løn.

Fejlene i Lisbeths løn handlede især om tillæg for weekender og helligdage, udbetaling af sjette ferieuge og forkert antal arbejdstimer. Hun var ansat 30 timer ugentligt, men arbejdede ofte mere.

Læs også: Sådan får du styr på dine rettigheder på døgnområdet med ny vejledning

”Det var stort og småt mellem hinanden. Plejefirmaet fulgte ikke den overenskomst, de havde indgået.” siger Annemette Skou Mortensen, der er konsulent i FOA Herning og har været sagsbehandler for Lisbeth.

Sagen har varet et år

Sagen blev afsluttet i september måned, men den har været undervejs i næsten et år.

”Jeg sendte vores krav til firmaet, og der blev pænt kvitteret for brevet. Men så skete der ikke mere,” forklarer Annemette Skou Mortensen.

Læs også: OK24: Aftale er landet for pædagogisk personale ansat i region eller kommune

Forbundet overtog derfor sagen og forhandlede videre med Dansk Erhverv, der har overenskomsten med FOA. Parterne enedes om det beløb, Lisbeth havde til gode, men Dansk Erhverv ville ikke godkende, at der blev tilskrevet renter. Så måtte sagen op i hovedorganisationerne Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), inden den kunne lukkes. 

”Der kan være meget arbejde i disse sager,” konstaterer Annemette Skou Mortensen, der bruger størstedelen af sin arbejdstid på løntjek. 

Løntjek giver mange penge

Men FOA-Herning oplever også, at arbejdet giver resultater.

Fagforeningen har i 2019 haft 114 løntjek, hvoraf 57 gav ekstra lønkroner til medlemmerne. 

Læs også: Forsker om Mette F’s lønløfte: Det må kun ske denne ene gang

Foreløbig har FOA Herning hentet 664.581 kroner hjem til medlemmerne i 2019. For hele 2018 var det 841.679 kroner.

”Fejlene handler oftest om arbejdstidsbestemte tillæg og arbejdstidsplanlægning, for eksempel inddragelse af planlagte fridage,” siger Annemette Skou Mortensen.

Svanepleje: Løn skal passe 

Vicedirektør i Svanepleje, Niels Brun Madsen, kan ikke forholde sig konkret til Lisbeth Mikkelsens sag, da han ikke kender den. 

"Men løn skal bare passe, og det bruger vi mange ressourcer på," siger han og nævner, at en lønassistent tager rundt til afdelingslederne i Svanepleje og sikrer dobbelttjek af løndata. 

Læs også: Timeansættelser går ud over fagligheden

Svanepleje har skiftet lønsystem, og det gav en del bøvl.

"Men nu skulle børnesygdommene være overstået. Der vil nok altid være en fejlmargen, men i øjeblikket får vi kun 2-3 henvendelser fra cirka 400 medarbejdere om mulige fejl. Og hvis der er fejl, får vi dem rettet hurtigst muligt," siger Niels Brun Madsen. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev