Annonce

To mandlige tekniske serviceledere

Tema: Fremtidens arbejdsmarked

Ny teknologi på jobbet: Sådan blev skepsis til begejstring


I Struer var de tekniske serviceledere trætte af udsigten til forandringer. Men nu er de glade for at arbejde i teams, hvor de blandt andet hjælper hinanden med at forstå ny teknologi.

Annonce

Ny teknologi kræver ny viden. I Struer er teknisk serviceleder Niels Krabbe (tv.) selv dykket ned i de nye kaldesystemer og opdaterer gerne sin kollega Freddy Kristensen. Jørgen True

Af Sophie Holland
Journalist

Annonce

En alarm lyder på teknisk serviceleder Niels Krabbes telefon længe efter, han er taget hjem fra arbejde. 

Læs også: Virtuel reality-briller bringer 94-årig på tur i parken

Han får beskeden, fordi der har været et læk på et vandrør, og han må køre op på sin arbejdsplads, Plejehjemmet Vestcenter Kilen i Struer for at standse skaden. Niels Krabbe skal i sit job i dag være mere fleksibel end tidligere, men han synes, at den teknologiske udvikling gør hans arbejde interessant, fordi han skal gøre sig umage for at følge med.

“Det sker tit, at vi får et nyt system, som skal installeres eller justeres, og vi skal selv finde ud af, hvordan vi får det til at fungere. Vi skal konstant være forandringsparate,” siger han.

68

procent af FOAs medlemmer er helt eller delvist enige i, at deres fag i fremtiden vil kræve andre kompetencer end i dag.

Kilde: FOAs medlemsundersøgelse om forventninger til fremtidens arbejdsmarked blandt 4.298 medlemmer, januar 2019.

Ville pakke mine ting 

I 2012 blev alle tekniske serviceledere i Struer Kommune opsagt fra de enkelte institutioner og i stedet ansat under Teknisk Drift og Anlæg i kommunen. Alle servicelederne skulle nu samles i teams. 

Læs også: Tre offentligt ansatte: Sådan ser vi fremtidens arbejdsliv

Teknisk serviceleder Freddy Kristensen, der hovedsageligt er på Humlum skole og Humlum plejehjem i Struer, var mere end skeptisk. 

“Jeg var klar til at pakke mine ting og gå. Jeg frygtede, at det tillidsforhold, jeg har til den skole, jeg arbejder på, ville forsvinde,” siger han.

Mærker tillid og frihed

Læs også: 4 bud på fremtidens arbejdsmarked

Men både han og den lige så skeptiske Niels Krabbe endte med at ændre holdning.

“Det handler meget om, hvordan man selv møder forandringer, men det er også fordi, vores ledelse er god og viser tillid til os,” siger Freddy Kristensen.

De tekniske serviceledere har siden den strukturelle omlægning fået et bedre sammenhold både socialt og fagligt.

“Jeg er dykket meget ned i teknologien bag kalde-systemerne. Derfor slår Freddy tit vejen forbi mig, hvis der er noget, han skal opdateres på. På den måde udnytter vi hinandens kompetencer,” siger Niels Krabbe.

Brug for kurser

36 procent af FOAs medlemmer mener i mindre grad eller slet ikke, at de får de uddannelser/kurser, de har brug for i deres arbejde. 
Kilde: Kilde: FOAs medlemsundersøgelse om forventninger til fremtidens arbejdsmarked blandt 4.298 medlemmer, januar 2019.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev