Bliver du kaldt til en tjenstlig samtale, kan det være, fordi I har alvorlige problemer på arbejdspladsen, som du er en del af. En tjenstlig samtale kan være starten på et afskedigelsesforløb. Men nogle særlige forhold skal være opfyldt.
1. Skriftlig orientering
Bliver du kaldt til en tjenstlig samtale, har du ret til på forhånd at få at vide, hvad mødet skal handle om. Det kan for eksempel foregå via skriftlig orientering.
2. Forberedelse
Du skal have tid til at forberede dig inden mødet. Både fordi du på den måde bedre kan tale din sag, men også så du kan sætte dig ind i de forhold, mødet skal handle om.
”Du skal have tid til at få fat i en bisidder, din tillidsrepræsentant og/eller din FOA-afdeling for at snakke sagen igennem. Det er en god idé at sætte dig og notere, hvad du skal huske at sige til mødet,” siger Katharina Sofie Storm, juridisk konsulent i FOAs overenskomstafdeling.
3. Ret til bisidder
Du har ret til at få en bisidder med til mødet. Mange vælger at tage deres tillidsrepræsentant med til mødet. Vedkommende kender dig, jeres leder og jeres arbejdsvilkår og -forhold. Men du må også gerne have en ven eller en god kollega med, hvis du er mere tryg ved det.
"Det kan være en god idé at du og din bisidder tager en pause under den tjenstlige samtale, hvis der kommer noget frem, du har brug for at snakke om i enerum," siger Katharina Sofie Storm.
4. Husk referatet
En offentlig arbejdsgiver har notatpligt. Det vil sige, at din leder har pligt til at skrive alt ned, der kan have betydning for din ansættelse. Derfor skal din leder skrive referat fra den tjenstlige samtale. Du har ret til at få skrevet dine synspunkter ind i referatet med dine egne ord. Det kan især være en god idé, hvis du er uenig i det, ledelsen siger.
Læs også: 7 råd og rettigheder du skal kende, hvis du bliver fyret
Det er en meget god idé at få referatet på plads umiddelbart efter samtalen, hvis den tjenstlige samtale skulle ende i en advarsel eller afskedigelse, fortæller Katharina Sofie Storm. FOA bruger nemlig dokumentationen til at se, om alting er foregået efter reglerne.
”Vi anbefaler altid, at man aldrig forlader en tjenstlig samtale uden at have referatet med sig. Vi oplever desværre, at der senere kan opstå uenighed om, hvem der har sagt hvad under en tjenstlig samtale,” siger hun.
5. Første skridt på vejen
En tjenstlig samtale er nogle gange det første skridt i et afskedigelsesforløb. En arbejdsgiver har ikke pligt til at indkalde til tjenstlig samtale, men det ser FOA gerne, at de gør. Så kan du som ansat få et hint om, at du bør ændre noget, inden det er for sent. Forløbet ser ofte således ud, siger Katharina Sofie Storm:
”En tjenstlig samtale kan man se som en løftet pegefinger. Næste skridt er en påtale – en lidt mere løftet pegefinger. Den er skriftlig, og den bliver man partshørt over. Det næste igen er en advarsel. Ofte står der i en advarsel, at hvis man gentager handlingen, bliver man afskediget. Det sidste skridt er så en afskedigelse eller en bortvisning,” siger hun.
Nogle gange gives der en skriftlig advarsel til en tjenstlig samtale, hvis forholdene er til det.
6. Kontakt din afdeling
Bliver du indkaldt til tjenstlig samtale, bør du under alle omstændigheder kontakte din tillidsrepræsentant eller din afdeling øjeblikkeligt. Find din FOA-afdeling
her.