Rettet 15.12.2016.
Hvert sjette medlem af FOA har været udsat
for mobning, viser en undersøgelse
blandt FOAs medlemmer. Det er noget over landsgennemsnittet, som ifølge en analyse
fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) er hver ottende dansker.
FOAs undersøgelse viser, at mobning blandt kolleger er det mest udbredte. Over
halvdelen af dem, der er blevet mobbet, svarer, at de er blevet mobbet af en eller flere
kolleger. Lidt mere end hver fjerde er blevet mobbet af en leder.
Mobning har konsekvenser. De medlemmer, der er blevet mobbet, har større risiko for flere sygefraværsdage, stress og mindre arbejdsglæde.
Ifølge Åse Marie Hansen, professor i Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), er mobning dyrt for både arbejdsplads og de ansatte. Blandt andet fordi mobbede har 50 procent forøget risiko for at få sygefravær i mere end 30 dage.
“Vores undersøgelser viser, at ansatte, der bliver mobbet dagligt eller ugentligt, sover
dårligt i op til to år, efter mobningen er stoppet, de har langt lettere ved at udvikle
stress, og på sigt risikerer de at få diagnosen depression,” siger Åse Marie Hansen.
Desværre er det ikke overraskende, at FOAs medlemmer er særligt udsatte for
mobning på arbejdspladsen. Mobning er nemlig typisk udbredt inden for sundhedsområdet, og det skyldes ganske enkelt, at netop det område tiltrækker mange kvinder, lyder det fra Annie Høgh, professor i Arbejds- og Organisationspsykologi ved Københavns Universitet.
“Blandede arbejdspladser er generelt at foretrække, fordi kvinder ofte lægger en
dæmper på mændenes hårde tone, og mændenes
tilstedeværelse kan få kvinderne til at sladre mindre og sige tingene mere direkte,”
siger Annie Høgh.
Tag konflikterne
Ifølge de to eksperter er mobning et udtryk for, at der generelt er
en usund kultur og et dårligt samarbejdsklima på arbejdspladsen, men løsningen er ikke nødvendigvis kompliceret, med mindre det er lederen, der mobber, og at det er ham
eller hende, der har brug for en uddannelse i udvikling af ledelseskompetencer.
“Det handler om kommunikation. Man skal tale sammen om, hvilken kultur man gerne vil have, og om man accepterer sladder på en arbejdsplads. Ofte er det konflikterne,
der ikke bliver taget, som giver anledning til sladder i krogene, men hvis man
taler åbent om det på et personalemøde, kan der blive skabt en kultur, der bygger på
åbenhed. Det er svært i starten, viser erfaringen, men på længere sigt kan det give
resultat,” siger Annie Høgh.